۱۶۲۰۴۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

رهایی ۳ جوان محکوم به اعدام از چوبه دار

سه‌مرد جوان که در پرونده‌هایی جداگانه مرتکب قتل شده‌ بودند، با جلب رضایت اولیای‌‌دم از قصاص نجات یافتند و به‌لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شدند. به گزارش خبرنگار ما، در اولین پرونده، جوانی که همسایه‌اش را به قتل رسانده‌ بود، در شعبه۷۱ دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت.

روزنامه شرق: سه‌مرد جوان که در پرونده‌هایی جداگانه مرتکب قتل شده‌ بودند، با جلب رضایت اولیای‌‌دم از قصاص نجات یافتند و به‌لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شدند. به گزارش خبرنگار ما، در اولین پرونده، جوانی که همسایه‌اش را به قتل رسانده‌ بود، در شعبه۷۱ دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت.

نماینده دادستان تهران در ابتدای جلسه گفت: «متهم ۹سال قبل همسایه خود را در جریان سرقت به قتل رسانده و مقداری از اموال او را دزدیده ‌است. ماموران ابتدا جسد غرق‌درخون مردی را در خانه‌اش پیدا کردند و به پسری جوان به‌نام مهرداد که در همسایگی مقتول زندگی می‌کرد و گفته می‌شد شب حادثه در خانه مقتول میهمان بوده، ظنین شدند. وقتی مهرداد بازداشت شد، به قتل اعتراف کرد و گفت شب قبل به خانه مرد همسایه رفتم و بعد از اینکه شام خوردیم، به فکر سرقت از خانه او افتادم. صبح که بیدار شدم تصمیم گرفتم پول‌هایش را بردارم.

مرد همسایه متوجه شد قصد سرقت دارم. با هم درگیر شدیم و او را کشتم.»نماینده دادستان ادامه داد: «متهم جزییات قتل را توضیح داد و صحنه جرم را بازسازی کرد سپس با توجه به مدارک موجود در پرونده برای او درخواست مجازات شد. این در حالی بود که اولیای‌‌دم نیز اعلام کردند درخواست قصاص دارند؛ بنابراین بعد از محاکمه، دادگاه رای بر قصاص متهم صادر کرد و حکم مورد تایید دیوانعالی کشور نیز قرار گرفت.

حالا که ۹سال از ماجرا گذشته ‌است، اولیای‌دم اعلام کرده‌اند از قصاص صرفنظر کرده‌اند اما دادستانی براساس ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی برای متهم درخواست مجازات دارد چرا که بیم ‌تجری وجود دارد.»بعد از نماینده دادستان، متهم در جایگاه حاضر شد. او اتهام قتل را قبول کرد و گفت: «۹سال قبل به موادمخدر اعتیاد داشتم و خانواده‌ام را خیلی اذیت می‌کردم. یک‌روز پدرم به من گفت یا باید سر کار بروی و خودت خرج زندگی‌ات را دربیاوری یا اینکه از این خانه بیرون برو. گفتم شغل مناسبی وجود ندارد. پدرم جواب داد پس باید از این خانه بروی. شب بود که مرا از خانه بیرون انداخت. در خیابان بودم که مرد همسایه مرا دید و گفت به خانه من بیا، شام بخور و صبح برو. درواقع برایم دلسوزی کرد. بعد از اینکه در خانه او شام خوردیم، دچار خماری شدم تا صبح تحمل کردم. صبح تصمیم گرفتم از خانه‌اش سرقت کنم تا خرج موادم را تامین کنم اما او بیدار شد و به من اعتراض کرد و همین هم باعث درگیری شدید بین ما شد. من هم او را با چاقوی آشپزخانه به قتل رساندم.»

متهم گفت: «سال‌هاست که در زندان هستم. در این مدت اعتیادم را ترک کرده‌ام و سعی‌ام این بوده که آدم درستی بشوم و سالم زندگی کنم. در این مدت پدرم هم کمکم کرد. خانواده‌ام برای رضایت اقدام کردند و بالاخره توانستند رضایت بگیرند. پدرم هرچه داشت فروخت تا دیه درخواستی را بدهد و حالا درخواست دارم دادگاه هم مرا ببخشد تا بتوانم دوباره به زندگی برگردم.» هیات قضات بعد از شنیدن دفاعیات متهم وارد شور شدند و او را به‌لحاظ جنبه عمومی جرم به ۹سال حبس محکوم کردند. با صدور و ابلاغ رای مقدمات آزادی متهم فراهم شد.

در دومین پرونده که در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری‌ استان تهران به ریاست قاضی عبد‌اللهی رسیدگی شد، مردی که پسردایی‌اش را به‌دلیل اختلاف ملکی به قتل رسانده‌ بود، از خودش دفاع کرد. نماینده دادستان در ابتدای جلسه محاکمه در جایگاه حاضر شد و با توجه به اینکه متهم موفق به جلب رضایت اولیای‌‌دم شده‌ بود، درخواست کرد او به‌لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود. نماینده دادستان گفت: «متهم هشت‌سال قبل در جریان درگیری با باجناقش را که پسردایی‌اش نیز بود، به‌خاطر اختلاف ملکی با ضربه چاقو به قتل رساند و فرزندش را هم مجروح کرد. هرچند بعد از محاکمه متهم به قصاص محکوم شد اما با کمک اعضای خانواده‌اش موفق به جلب رضایت اولیای‌‌دم شد.»

وقتی متهم در جایگاه حاضر شد اتهام را قبول کرد و گفت: «در این مدت که در زندان بودم خیلی سعی کردم آدم خوبی باشم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنم. حتی سعی کردم به زندانیان دیگر هم کمک کنم و گزارش آن در پرونده موجود است، حالا درخواست دارم دادگاه توبه مرا قبول کند. قول می‌دهم از این به بعد به فکر زن و بچه‌ام باشم و دیگر درگیری ایجاد نکنم، قبل از این هم اهل درگیری نبودم و دعوای ما به‌خاطر لحظه‌ای عصبانیت اتفاق افتاد.»قضات در پایان جلسه، متهم را به حبس به مدت ایام بازداشت محکوم کردند و مقدمات آزادی‌ او فراهم شد. در سومین محاکمه نیز متهم افغان در جایگاه حاضر شد.

او که متهم به قتل دایی‌اش است اتهام را قبول کرد و گفت: «برای دیدار با دایی‌ام به خانه‌اش رفته ‌بودم. حین صحبت، دایی‌ام به من توهین کرد، سعی کردم خودم را کنترل کنم و حرفی نزنم اما او به توهین‌هایش ادامه داد. عصبی شدم و با چاقو به او حمله کردم یک ضربه هم بیشتر نزدم، هرچند خانواده دایی‌ام اول درخواست قصاص کردند اما حالا رضایت داده‌اند و من از دادگاه درخواست بخشش دارم.» در پایان هیات قضات درخصوص این متهم نیز تصمیم گرفتند و اعلام کردند با توجه به ایام بازداشت او در زندان، مرد افغان نیز به‌زودی آزاد و به کشورش بازگردانده می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج