جاباما
۱۵۹۱۹۱
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

با مصرف کدام غذاها می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد؟

با این غذاها با سلولیت خداحافظی کنید!

سلوليت‌ها چربي‌هاي ناصافي هستند كه معمولا روي ران، باسن و شكم تشكيل مي‌شوند و ممكن است روي بازوها هم ديده شوند. تقريبا ۹۰درصد از خانم‌ها تا حدي دچار سلوليت هستند.

با این غذاها با سلولیت خداحافظی کنید!
مجله سیب سبز - نسيم مرعشي : سلوليت‌ها چربي‌هاي ناصافي هستند كه معمولا روي ران، باسن و شكم تشكيل مي‌شوند و ممكن است روي بازوها هم ديده شوند. تقريبا ۹۰درصد از خانم‌ها تا حدي دچار سلوليت هستند. سلوليت‌ها داراي فرورفتگي‌ها و برآمدگي‌هايي روي پوست هستند كه ظاهر ناخوشايندي ايجاد مي‌كنند. اين مشكل بيشتر در نوجوانان و زنان رايج است. سلوليت يك مشكل پزشكي نيست اما زيبايي پوست را از بين مي‌برد.

بسياري پزشكان آن را يك مشكل عادي قلمداد مي‌كنند اما در عين حال ممكن است جراحان زيبايي يا متخصصان پوست راه‌حل‌هايي براي رفع آن داشته باشند و در حال حاضر نیز درمان‌هاي بسياري براي سلوليت معرفي شده است؛ درمان‌هايي مثل انواع كرم‌ها و ماساژ كه تبليغات زيادي روي آنها مي‌شود، رواج يافته اما بسياري از آنها برخلاف ادعاهاي تبليغاتي بي‌نتيجه هستند. دانشمندان هنوز روي درمان قطعي سلوليت مطالعه مي‌كنند اما راه‌هايي وجود دارد كه با آن مي‌توان سلوليت‌ها و ظاهر بدشان را تاحدي از بين برد. بين اين راه‌ها بهتر است به راه‌هاي بي‌خطر رجوع كرد.

سلولیت چيست؟

پوست بدن توسط رشته‌هايي به عضله زيري وصل مي‌شود. وقتي چربي بين پوست و ماهيچه قرار مي‌گيرد، اين رشته‌ها تحت‌فشار قرار مي‌گيرند و به سمت پايين كشيده مي‌شوند تا پوست را همچنان به عضله متصل نگه دارند. اين كشش باعث ايجاد فرورفتگي‌ها مي‌شود و در عين حال چربي‌هاي متمركز به خاطر فشار برآمده و متورم مي‌شوند، سطح پوست ناهموار مي‌شود و سلوليت شكل مي‌گيرد. سلوليت در زنان بسيار شايع‌تر از مردهاست زيرا چربي‌هاي زنان معمولا در ران‌ها و باسن متمركز مي‌شود.

یعنی درست جاهايي كه پوست مستعد تشكيل سلوليت است. اين اتفاق با افزايش سن و زماني كه پوست خاصيت ارتجاعي خود را از دست مي‌دهد افزايش پيدا مي‌كند. اضافه‌وزن باعث افزايش احتمال سلوليت مي‌شود. البته ممكن است بعضي افراد با وجود لاغري سلوليت داشته باشند. در اين افراد سلوليت ارثي است و زمينه ژنتيك دارد. كمبود تحرك هم ممكن است احتمال سلوليت را در يك اندام مشخص افزايش دهد. يكي ديگر از مواردي كه ممكن است باعث ايجاد سلوليت شود، بارداري است.

با این غذاها با سلولیت خداحافظی کنید!

راه‌حل‌هاي غذايي

بعضي خوراكي‌هاي خاص براي درمان سلوليت موثر تشخيص داده شده‌اند؛ خوراكي‌هايي كه تجربه كارايي آنها را نشان داده و طرفداران ادعا كرده‌اند باعث بهبود گردش خون يا خاصيت ارتجاعي پوست در مناطق سلوليتي مي‌شوند. استفاده موضعي از اين خوراكي‌هاي خاص مي‌تواند تاثير ويژه‌‌اي روي كاهش سلوليت‌ها داشته باشد:

خيار: خيار غني از رطوبت و ويتامين است. گذاشتن ورقه‌هاي خيار به‌طور مستقيم روي پوست مي‌تواند با تاثير روي كلاژن، پوست را سفت كرده و تا حدي فرورفتگي‌ها و برجستگي‌هاي آن را تعديل كند.

قهوه: كافئين عروق خوني را گشاد مي‌كند و باعث سفت شدن بافت‌هاي بيروني پوست مي‌شود. ماليدن قهوه روي پوست باعث آزاد شدن سموم و بخشي از چربي‌ها مي‌شود. براي ماليدن قهوه روي پوست كافي است پودر آن را با روغن‌هايي كه معمولا روي پوست مي‌ماليد مثل روغن بادام يا زيتون تركيب كنيد و بعد روي پوست بماليد.

جلبك دريايي: اين يك روش فرانسوي است. اين جلبك‌ها در فروشگاه‌ها فروخته مي‌شوند و مي‌توانيد آنها را به‌عنوان ماسك صورت استفاده كنيد. جلبك‌هايي هم براي حمام در بازار موجود هستند. اين جلبك‌ها حجم بالايي از يد دارند. يد علاوه بر تاثير مثبت بر عملكرد تيروئيد، باعث افزايش جريان خون در بافت مي‌شود و به اين وسيله سلوليت را كاهش مي‌دهد.

رژيم غذايي

پزشكان هم اعتقاد دارند پيروي از يك رژيم غذايي سالم مي‌تواند سلامت كلي و ظاهر پوست را بهبود ببخشد. براي مثال خوردن ژله و خوراكي‌هاي ژلاتين‌دار مي‌تواند در كاهش سلوليت مفيد باشند. ژلاتين‌هاي بدون قند فوايد زيادي براي بدن دارند امابه‌طور خاص در افزايش توليد كلاژن موثر بوده و به همين دليل در بهبود وضعيت سلوليت‌ها بسيار مفيد هستند. البته سعي كنيد از مصرف ژله به دلیل مواد قندي موجود در‌ آن اجتناب كنيد، به جاي آن مي‌توانيد از پودرهاي ژلاتين استفاده كنيد.

اين پودرها را در نوشيدني روزانه خود بريزيد و تا حد زيادي به زيبايي و سلامت پوست خود كمك كنيد. علاوه ‌بر اين كاهش وزن از طريق خوردن غذاهاي سالم و ورزش منظم مي‌توان از طريق كاهش تجمع چربي‌ها و تقويت عضلات در پا، شكم و باسن، باعث كاهش سلوليت شد. البته كاهش وزن فقط تاحدي مي‌تواند باعث از بين رفتن سلوليت شود و آن را به‌طور كامل از بين نخواهد برد.

ورزش‌هاي ضدسلولیت

ورزش كردن بيشترين تاثير را در كاهش چربي‌هاي موضعي دارد. ورزش چربي‌ها را به‌طور قطعي از بين مي‌برد و با از بين بردن چربي‌ها تورم را به حداقل مي‌رساند. ورزش در مرحله پيشگيري هم در جلوگيري از سلوليت موثر است. براي كاهش چربي‌هاي سلوليتي با استفاده از تردميل لازم است شيب را به ۶ درجه برسانيد، براي يك دقيقه با سرعت بدويد و بعد به مدت ۳۰دقيقه آرام راه برويد. اين كار را سه بار تكرار كنيد. سپس ورزش عادي خود را براي چربي‌سوزي انجام دهيد.

يك مطالعه كه در مجله تخصصي فيزيولوژي كاربردي منتشر شده نشان داده اگر در ابتدا ورزش را با شدت انجام دهيد، در انجام ورزش‌هاي هوازي بعدي اكسيداسيون يا سوزاندن چربي ۳۶درصد بيشتر انجام خواهد شد. جالب است بدانيد ورزش يوگا هم در كاهش سلوليت تاثير بسيار زيادي دارد.

تاثير جادويي ماساژ

ماساژ و استفاده از جكوزي در آب گرم مي‌تواند به‌طور موقت در كاهش سلوليت كاربرد داشته باشد. البته آنها به هيچ عنوان سلوليت را به‌طور كامل از بين نمي‌برند بلكه تنها با كاهش آب ميان‌بافتي، به بهبود نسبي ظاهر آن كمك مي‌كنند. ويژگي اين درمان‌ها اين است كه به نگهداري منظم نياز دارند و پس از توقف درمان به‌زودي باز خواهند گشت زيرا اين روش‌ها تنها پيكربندي چربي زير پوست را تغيير مي‌دهند.

ماساژهايي هم وجود دارند كه با دستگاه انجام مي‌شوند؛ درواقع دستگاهي الكتريكي باعث كشش و فشار در بافت آسيب‌ديده مي‌شود. مدت زمان استفاده از دستگاه ۳۰ تا ۴۵دقيقه است. اين درمان‌ها اولين‌بار در ميانه دهه ۹۰ميلادي معرفي شدند اما تاثير آنها هم مانند ماساژ سنتي موقتي است و تنها با ادامه درمان براي هميشه مي‌توان تاثير آنها را به وضوح مشاهده كرد.

درمان‌هاي ليزري

اين‌گونه درمان‌ها در حال حاضر اميدواركننده‌ترين روش‌ها براي رفع سلوليت‌هاهستند؛ درمان تركيبي است از ماساژ بافت‌ها، فركانس‌هاي راديويي و اشعه مادون قرمز. اشعه ليزر ديود به همراه ماساژ هم مي‌تواند مفيد باشد. اين اشعه‌ها برخلاف روش‌هاي ماساژي به عمق بافت نفوذ مي‌كنند و به همين دلیل به درمان قطعي‌تري منجر مي‌شوند. نتايج اين درمان‌ها ممكن است تا ۶ماه بعد ديده شود.

ليپوساكشن

ليپوساكشن هم در درمان سلوليت موثر است. البته اين روش تهاجمي را معمولا براي اين مشكل توصيه نمي‌كنند اما به هر حال موثر است. جراح در اين روش از طريق يك برش كوچك سلول‌هاي چربي را ساكشن مي‌كند و آنها را برمي‌دارد و به‌این‌ترتیب فرورفتگي‌ها و برآمدگي‌ها از بين مي‌روند. به هر حال ليزرتراپي شكل كم‌خطرتري از درمان است.

روش‌هاي ديگر

روش‌هاي دارويي هم براي درمان سلوليت وجود دارد. براي مثال بعضي پزشكان پماد رتينول را توصيه مي‌كنند كه معمولا بعد از ۶ ماه نتيجه مي‌دهد. البته از خوددرماني خودداري كنيد چون اين پمادها عوارض هم دارند. بعضي پزشكان مزوتراپي را هم پيشنهاد مي‌كنند. در اين روش دارو زير پوست تزريق مي‌شود و مي‌تواند باعث شكستن چربي‌ها شود. البته خطراتي مثل عفونت، تورم يا خط افتادن و لك روي پوست هم از عوارض اين روش است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج