۱۵۸۵۲۳
۱ نظر
۵۴۸۹
۱ نظر
۵۴۸۹
پ

بولینگ؛ هیجان، تفریح، ورزش

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

بولینگ ورزش خاصی به حساب می آید. این جمله ار از خیلی از کسانی که دستی در این کار دارند می شود شنید اما این خاص بودن دلیل بر گران بودن این تفریح نیست. با کمی هزینه می شود حسابی خوش گذراند.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید





همشهری تماشاگر - مانی دیانتی، مهسا بایگان: توپ را از روی ریل برگشت بردارید. توپ را با هر دو دست بردارید. بازو را خم کنید و به سمت مسیر ورودی بروید. بهتر است تا به مسیر ورودی نرسیده اید انگشتان را داخل سوراخ های توپ فرو نبرید چون ممکن است مجبور شوید صبر کنید تا بازی بازیکن دیگری تمام شود. این کار باعث خستگی یا عرق کردن غیرضروری انگشتان تان، بخصوص انگشت شست می شود.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

نشانه گیری

بدیهی است که نشانه گیری بسیار مهم است. اگر نتوانید با توپ هدف را مشخص کنید، توپ در جای درست به پین ها اصابت نخواهد کرد.

زمان بندی و حفظ تعادل

در بولینگ مسیر ورودی به دو معنی به کار می رود:

قسمتی از مسیر اولیه قبل از فول لاین که می ایستید و توپ را پرتاب می کنید.

حرکات مشخصی که در این مسیر انجام می دهید و توپ را می چرخانید تا به طرف پین ها پرتاب کنید.

تعادل بدن

تعادل بدن در واقع یکی از مهمترین عوامل حساس و سرنوشت ساز در لحظه تحویل توپ طی مسیر ورودی است. تنظیم تعادل برای جلوگیری از سقوط شما لازم است اتما باعث عدم کارایی در سه هدف اصلی مسیر ورودی می شود. هدف اول تولید انرژی است که ضمن تنظیم مجدد تعادل در بازی انرژی هدر می رود و به توپ منتقل نمی شود.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

هدف دوم هماهنگی حرکات پاندونی با قدم هاست. تا زمانی که توپ را رها می کنید باید این حرکات هماهنگ و موزون باشند. اگر دوباره تعادل را برقرار کنید، حساسیت زمان به هم ریخته و برای انتقال انرژی به توپ مجبورید آن را زودتر یا دیرتر از موعد رها کنید که به پرتاب شما بستگی دارد.

هدف سوم نشانه گیری دقیق با توپ است. عدم تعادل و در واقع تغییر برای حفظ تعادل ممکن است شما را وادار کند متمایل شوید یا کلا باعث شود از مسیر منحرف شوید که در هر دو حالت شما را از نشانه گیری دقیق دور می کند و باعث می شود توپ را از سمت راست یا چپ نقطه مورد نظرتان رها کنید.

رمز موفقیت در حرکات مسیر ورودی و تحول صحیح توپ و از بین بردن عدم تعادل در حرکاتی است که نیاز به اصلاح آگاهانه دارد اما قبل از اینکه بتوانید عدم تعادل را از بین ببرید باید آنها را تشخیص دهید. مسئله این است که مغز ما به خودی خود برای برقراری تعادل طراحی شده استف بنابراین مجبور نیستیم به هر قدمی که برمی داریم فکر کنیم.

بیشتر بازیکنان بولینگ به علائمی که موجب عدم تعادل و اصلاح حرکات می شوند، آگاهی دارند و توپ در مسیری که انتظار دارند نرفته است. پس آنها به جای اصلاح علل اصلی مشکلات، با افزودن حرکاتی اضافی و غیرمعمول در حرکات مسیر ورودی، آنها را بهبود می بخشند.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

متاسفانه این تنظیم معمولا عدم تعادل بیشتری را به وجود می آورد و در نتیجه اصلاح آگاهانه بیشتر می شود. این حرکات غیرمعمول و نشاندهنده گرفتاری هایی است که بعضی بازیکنان دارند. راه حل این است که به جای مبارزه آگاهانه با سیستم تعادل بدن با آن کنار آمد. گاهی به تغییرات اصلاحی ضمیر آگاه را متوجه می کند و به عدم تعادلی که لازم است از بین برود اشاره می کند.

بولینگ، رشته ای که می تواند رتبه ایران در بازی های آسیایی را به سوم برساند!

به اندازه پول قرارداد یک فوتبالیست سرخابی

«... بولینگ، می تواند یک دغدغه باشد، به شرطی که رسانه ها درباره ویژگی های منحصر به فردش بنویسند و مخاطبان ورزش را از این بی توجهی ها آگاه کنند.» این را یکی از بولینگ بازان حرفه ای گفت و بعد هم اینطور توضیح داد: «بولینگ و بیلیارد بروید ببینید در همین بازی های آسیایی اینچئون چند مدال داشتند. بیش از سی مدال بازی ها برای این دو رشته بود. کشور خودمان اگر به این دو رشته می پرداخت، مطمئن باشید رتبه ما می توانست حتی چهارم یا سوم آسیا هم باشد اما ببینید چه برخوردی با بولینگی های کشور می شود. سالن های بولینگ چه حال و روزی دارند و وضعیت بولینگ الان از نظر مسئولان چطور است...»

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

از آنجا که پای رسانه ها به موضوع معرفی بولینگ باز شد، تماشاگر در این شماره نگاهی می کند به همه ویژگی های رشته ای پرمخاطب و جذاب به نام بولینگ. رشته ای که هر چند ساخت و تامین امکاناتش نیاز به بودجه فراوان دارد اما حتما به پای پول هایی که در ورزش به اشتباه هزینه می شود نمی رسد و نتیجه بهتری هم از این سرمایه گذاری حاصل می شود.

(۱) بولینگ از زمان های قدیم به عنوان بازی در کشورهای مختلف وجود داشته و با مروری بر تاریخچه آن متوجه خواهیم شد که این بازی در چه زمان و مکانی به یک ورزش رسمی تبدیل شده است.

این ورزش ابتدا به عنوان بازی ۵۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مصر وجود داشته است. در بازی های اولیه، سنگی گرد به عنوان توپ که از بین سه قطعه سنگ مرمر انتخاب می شد، به طرف ۹ سنگی که به شکل گنبد (به جای پین های امروزی) چیده شده بودند، به صورت چرخشی پرتاب می شده است.

این بازی در دانمارک با پرتاب توپ (سنگی گرد) از فاصله ۶۰ پایی (حدود ۱۸ متر) به سمت هدف های سنگی به جای پین انجام می گرفت. این فاصله همان ۶۰ پایی است که امروزه به عنوان اصل اول در بولینگ ۱۰ پین هم به کار می رود.

(۲) سال ۱۳۳۵ اولین باشگاه بولینگ ایران در سعادت آباد تهران با ۱۲ خط طبق استاندارد جهانی به صورت غیراتوماتیک افتتاح شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این باشگاه کارگری موسوم به «پین بوی» پین ها را جمع کرده و سپس می چید. اوایل سال ۱۳۴۲ باشگاه بولینگ پرسپولیس (عبدو) با خطوطی غیراتوماتیک تاسیس شد. در کنار آن نیز بانک سپه اقدام به تاسیس یک باشگاه بولینگ نمود. شرکت نفت نیز در برخی از مناطق جنوب چند باشگاه بولینگ راه اندازی کرد که فقط مورد استفاده پرسنل شرکت نفت قرار می گرفت.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴ میلادی) از آنجایی که قرار بود ایران میزبان مسابقات جام جهانی بولینگ باشد، باشگاه پرسپولیس با استفاده از مهندسان شرکت AMF دستگاه های خود را مجهز به سیستم اتوماتیک پین جمع کن نمود و علاوه بر خطوط موجود ۸ خط اتوماتیک دیگر نیز در طبقه فوقانی آن راه اندازی شد و ایران برای اولین بار میزبان مسابقات جام جهانی بولینگ در همین سال شد.

بعد از گذشت یک سال سالن بولینگ دیگری با ۲۰ خط کاملا مکانیکی نصب و راه اندازی شد که این خود قابل توجه بود، چرا که این سالن در زمان خود بزرگترین سالن بولینگ در قاره آسیا بود که متاسفانه در سال ۱۳۵۸ دچا رحریق شد و تمامی تجهیزات آن از بین رفت.

در سال ۱۳۶۷ سالن بولینگ پرسپولیس مجددا بازگشایی شد و به نام مجموعه شهید چمران مورد بهره برداری قرار گرفت. در همان سال با پیگیری و همت مرحوم مجید پزنده، فدراسیون بولینگ مجددا پس از ۱۰ سال تعطیلی فعالیت خود را آغاز کرد.س ال ۱۳۶۸ نیز اولین مسابقه بولینگ کشوری با حضور بیش از ۴۰ تن از پیشکسوتان آن زمان و تعداد محدودی از افرادی که به تازگی جذب این ورزش شده بودند در تهران برگزار شد.

سال ۱۹۹۰ میلادی حضور ایران در مسابقات بین المللی در سطح جهانی و آسیایی پررنگ تر شد و ایران توانست سالانه یا هر دو سال یک بار جایگاه خود را به عنوان عضو کنفدراسیون آسیایی و جهانی بولینگ محکم تر کند.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

از سال ۱۳۸۲ با همت بخش خصوصی و فدراسیون برای آشنایی هر چه بیشتر ایرانیان و بهره برداری ملی از این ورزش شاد و مفرح، باشگاه های متعددی تشکیل و مشغول به کار شدند.

(۳) بولینگ از آن ورزش هایی است که هم تفریح به حساب می آید و هم ورزش. از سال ۱۳۸۰ که فدراسیون بولینگ در ایران راه افتاد، اوضاع برای بازیکنان حرفه ای بهتر شد. بخش تفریحی اش هم که همچنان پرطرفدار و پابرجاست.

بولینگ ورزش خاصی به حساب می آید. این جمله ار از خیلی از کسانی که دستی در این کار دارند می شود شنید اما این خاص بودن دلیل بر گران بودن این تفریح نیست. با کمی هزینه می شود حسابی خوش گذراند.

تاریخ بولینگ برمی گردد به مصر باستان، البته نه به این صورتی که الان می بینید. بعد از دوران باستان خیلی ها شروع بولینگ را از آلمان می دانند. قوانین این بازی هم به صورتی که الان در همه جای دنیا بازی می کنند، سال ۱۸۹۵ در نیویورک ثبت شده است. حالا بیش از صد سال است که بولینگ در همه دنیا قوانین خاص خودش را دارد. برای بازی کردن به جز دانستن قوانین به یک کفش و توپ احتیاج دارید. در چند سال اخیر بولینگ در ایران هم طرفدارهای زیادی پیدا کرده و خیلی ها به صورت یک ورزش حرفه ای آن را دنبال می کنند.

در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ هم که اوایل آذر در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، دو شرکت کننده به صورت آزاد از ایران شرکت داشتند.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

باشگاه های بولینگ در تهران امروزه چه وضعیتی دارند؟

پین های فرسوده

بولینگ در سال های اخیر با تغییراتی در تکنولوژی و سیستم امتیازدهی اتوماتیک و دستگاه های پیشرفته و نورپردازی خاص به یک ورزش پرتحرک و نشاط آور تبدیل شده؛ به گونه ای که تمام رده های سنی را از نوجوان تا کهنسال مجذوب خود کرده است. خطوط بولینگ در سه سایز مختلف استاندارد، کافه بولینگ و مینی بولینگ قابل ارائه است.

تجهیزات بولینگ به چهار بخش کلی تقسیم می شود؛ قسمت های فنی دستگاه ها، زیرسازی و روکش خطوط بولینگ، تجهیزات و ادوات الکترونیکی و امتیازدهی سیستم. بخش نشستن و انتظار مراجعه کنندگان و دکوراسیون فضای داخلی سالن امتیازدهی به هر باشگاه بولینگ بسته به این چهار نوع امکانات است. در حالی که تهران کمتر اغز انگشتان دست باشگاه بولینگدارد و در حال حاضر چندتایی از آنها هم تعطیل است، بیشترشان استانداردهای لازم را ندارند.

باشگاه بولینگ چمران

در سال ۱۳۵۳ توسط مرحوم علی عبدو در منطقه درب دوم قلهک واقع در خیابان شریعتی و در باشگاه پرسپولیس تعداد ۸ خط بولینگ مکانیکی از کمپانی AMF خریداری و نصب شد. بعد از گذشت یک سال در همان باشگاه سالن بولینگ دیگری با تعداد خطوط ۲۰ لاین کاملا مکانیکی نصب و راه اندازی شد که این خود بسیار قابل توجه بود؛ چرا که این سالن در زمان خود بزرگترین سالن بولینگ نصب شده در قاره پهناور آسیا بود که متاسفانه سالن بولینگ مذکور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ دچار حریق شد و کلیه تجهیزات سالن ۲۰ خطه از بین رفت.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

مجموعه رفاهی بانک سپه

یکی دیگر از سالن های بولینگ فهال در گذشته، سالن بولینگ مجموعه رفاهی بانک سپه بود که عملا فقط جهت استفاده رفاهی پرسنل بانک سپه قرار می گرفت و تعداد خطوط آن ۶ خط و ساخت کمپانی AMF بود. در حال حاضر نیز این سالن بولینگ گاها جهت استفاده پرسنل این بانک قرار می گیرد که البته جای تاسف دارد که بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز هیچگونه اصلاح و به روز رسانی بر روی این ماشین آلات جهت استفاده بهتر انجام نگرفته است. باشگاه بانک سپه در خیابان استاد مطهری نرسیده به خیابان شریعتی واقع شده است.

اولین باشگاه بولینگ تهران

در سال ۱۳۳۵ در ایران اولین باشگاه بولینگ، در سعادت آباد تهران با ۱۲ خط طبق استاندارد جهانی به صورت غیراتوماتیک افتتاح شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این باشگاه کارگری با لقب «پین بوی» (پسر پین) مهره ها یا همان پین ها را جمع کرده و سپس می چید. متاسفانه بعد از گذشت ۴۳ سال ساختمان بولینگ تهران در حد فاصل میدان کاج و خیالان علامه هنوز به صورت یک ملک متروکه پابرجاست.

باشگاه بولینگ اریکه ایرانیان

مجتمع فرهنگی ورزشی تجاری اریکه ایرانیان دارای سالن بولینگ مجهز به دوازده لاین بولینگ است که آمادگی برگزاری مسابقات جهانی را داراست. باندهای بولینگ و دستگاه های مدرن آن از پیشرفته ترین تجهیزات روز جهان بشمار می رود. کلیه سالن های فوق دارای بوردهای دیجیتال و سیستم کامل کامپیوتری جهت ثبت امتیازات و دیگر موارد است.

سالن بیلیارد و اسنوکر به صورت مجزا و بر روی سالن بولینگ و کیوبولینگ و مشرف به آنها طراحی شده است. کلیه قسمت ها دارای رختکن و سرویس مجزا از سایر بخش های مجتمع می باشد. فضای بیلیارد و بولینگ خانوادگی از دیگر ویژگی های این بخش است.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

مجموعه بولینگ انقلاب

باشگاه بولینگ مجموعه ورزشی انقلاب که ساخت آن حدود دو سال به طول انجامید، در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد. این باشگاه از نظر تکنولوژی و کیفیت ساخت با مدرن ترین باشگاه های بولینگ جهان رقابت می کند. باشگاه بولینگ انقلاب دارای ۲۴ خط بولینگ از نوع اتوماتیک همراه با سیستم امتیازدهی خودکار و دارای مکانیزم توپ برگردان اتوماتیک بوده که در حال حاضر در دست تعمیر است و قابل استفاده نیست.

بولینگ سرزمین عجایب

این مجموعه دارای یک سالن مینی و یک سالن کامل است. در سالن مینی بولینگ دارای ۴ خط بولینگ است که تمامی مشخصات بولینگ بزرگسالان همانند قوانین بازی، تعداد پین ها و ... در مورد این بازی نیز صدق می کند. تنها تفاوت آن از لحاظ سایز و ابعاد لاین ها و پین هاست و بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. باشگاه بولینگ بزرگسالان این مجموعه در ضلع غربی مجموعه قرار گرفته و دارای ۱۲ خط با سیستم و مکانیزم توپ برگردان اتوماتیک است که از نظر محوطه سازی و رنگ آمیزی یک مکان تفریحی پرطرفدار برای علاقمندان به این رشته ورزشی به شمار می آید.

احکام شرعی در خصوص ورزش بولینگ

جایز است

۱- دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

درباره ورزش بولینگ، اگر از آلات قمار نباشد بدون شرط بندی اشکال ندارد.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

۲- دفتر حضرت آیت الله العظم مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشی یا تفریحی شناخته نشود، بازی با آن بردون برد و باخت مالی نیز اشکال دارد.

۳- دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

بولینگ بدون شرط بندی و به عنوان ورزش بلامانع است.

مختصر، کوتاه ولی مفید از ورزش بولینگ

به همین سادگی، به همین پیچیدگی

۱- بولینگ یکی از بانشاط ترین ورزش های باشگاهی و جزو ورزش هایی است که می توان در کنار خانواده به آن پرداخت و شادمانی را دو چندان کرد. در این ورزش توپ هایی با وزن متفاوت وجود دارد. وزن توپ ها بین ۶ تا ۱۶ پوند می باشد. (هر پوند ۴۵۲ گرم است.)

۲- امتیاز دهی این ورزش خودکار بوده و به کمک دوربین و توسط نرم افزار انجام می شود. حدود ۳ ثانیه پس از عبور توپ از جلوی سنسور توپ، عکسی توسط دوربین گرفته می شود. به کمک تکنیک های پردازش تصویر تعداد پین های ریخته شده شمارش می شود، سپس توسط نرم افزار، عملیات محاسبه امتیاز صورت می گیرد.

هرآنچه لازم است درباره بولینگ بدانید

۳- هر پین افتاده یک امتیاز دارد. چنانچه در یک ضرب تمام پین ها ریخته شود امتیاز ۲ ضرب بعدی، ۲ برابر محاسبه می شود (حالت استرایک). اگر در ۲ ضرب پین ها ریخته شود، امتیاز ضرب بعدی ۲ برابر محاسبه می شود. (حالت اسپیر)

۴- سیستم اتوماتیک امتیازدهی تمام سالن های بولینگ کشور به غیر از بولینگ بوستان اهواز توسط شرکت های خارجی طراحی و نصب شده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • افسانه

      من ابعاد و اندازه سالن بولینگو میخوام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج