۱۵۷۵۸۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

مراکز خرید؛ از یک خاطره خوب تا دردسر های بزرگ

به ندرت می توان یکی از مخاطبان بزرگترین مراکز فروش رایانه و تلفن همراه را شناسایی کرد که خاطره استفاده آسان از اینترنت رایگان در این مراکز را با خود همراه داشته باشد!

پول نیوز - مازیار دانیالی: "خرید" یکی از مهمترین نیازها، تفریحات و سرگرمی های شهروندان هر شهر و کشوری محسوب می شود. در دنیای پیشرفته امروز، "خرید" از مفاهیم گذشته فاصله گرفته و پیشرفت های بسیاری در آن ایجاد شده است. در علوم اقتصادی روز جهان رویکرد و پرداخت به مقوله "خرید" رویکردی تخصصی و کاملا علمی است که مهارت آموزی در حوزه تجارت با آن ارتباط تنگاتنگی دارد.

متاسفانه به رغم پیشرفت های صورت گرفته، همچنان شاهد کاستی های در این حوزه برای کشورمان هستیم که توجه به مدل های موفق جهانی می تواند الگویی مناسب برای به روز رسانی های ضروری محسوب شود. در این زمینه کشور چین را به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرف جهان مورد توجه قرار می دهیم.

مراکز خرید؛ از یک خاطره خوب تا دردسر های بزرگ

شرایط جمعیتی و صنعتی، چین را به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف جهان مبدل کرده است از این رو راه اندازی مراکز و بازارهای خرید نیز در این کشور همواره از رونقی خاص برخوردار است. مردم چین همانند سایر ممالک دیگر علاقه بسیار بالایی به خرید و حضور در فروشگاههای بزرگ دارند. از برندهای مطرح جهانی گرفته تا تولیدات کارگاه های زیرزمینی این کشور، همه چیز در ویترین فروشگاهها یافت می شود و علاقه مذکور ضامنی بر موفقیت کسب و کار در این کشور است.

بی شک زمانی که ارائه یک گونه خاص از خدمات با استقابل عمومی مواجه شود و این خدمات از سوی مراکز متعدد ارائه شود، شرایط رقابت میان ارائه دهندگان ایجاد شده و هر کدام تلاش می کنند تا پیورز این میدان باشند. از این رو در مراکز خرید و هایپر مارکت های کشور چین هر روز شاهد نوع آوری ها و رویکردهای خلاقانه در مواجهه با مشتریان هستیم تا نهایتا اینگونه تلاش ها به جذب و حفظ بیشتر مشتریان ایجاد شود.

مراکز خرید؛ از یک خاطره خوب تا دردسر های بزرگ

برای نمونه هم اکنون اکثر مراکز خرید مطرح در شهرهای مهم کشور چین دارای امکاناتی بسیار ابتدایی! مانند اینترنت بی سیم پرسرعت با حجم دانلود نامحدود، صندلی های شیک و راحت به تعداد کافی، سرویس بهداشتی پیشرفته، بخش بازی کودکان و پارکینگ عمومی با سطح دسترسی مناسب هستند.

ممکن است بگویید مانند این امکانات در مراکز خرید داخل کشور خودمان هم وجود دارند اما متاسفانه تمام مشکلات از همین رویکرد در پاسخگویی ایجاد می شود. آیا وجود فیزیکی یک طبقه در مراکز خرید به عنوان شهربازی به مفهوم ارائه امکانات در آن بخش است؟ قطعا اینطور نیست زیرا در برخی مراکز خرید بزرگ ایران شهربازی وجود دارد اما در ارائه خدمات بسیار نامناسب عمل می کنند. برای نمونه یا برخی از مواقع تعطیل هستند که این مساله اطمینانی را برای والدین در رابطه با سرگرمی فرزندانشان هنگام خرید ایجاد نمی کند و در نهایت برنامه ریزی خرید راحت برای خانواده ها را به چالش می کشد. از سوی دیگر هرگونه بهرهبرداری از خدمات اینگونه شهربازی ها نیازمند پرداخت هزینه است به عبارت دیگر دائم باید دنبال فرزندانتان باشید تا هزینه های بازی و سرگرمی آنها را پرداخت کنید. این در حالی است که مفهوم شهربازی در مرکز خرید یعنی ارائه امکاناتی در جهت سرگرمی فرزندان و آسایش والدین.

مراکز خرید؛ از یک خاطره خوب تا دردسر های بزرگ

در رابطه با دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز که عملا اینچنین امکانی حتی در مهمترین مراکز تجاری حوزه تکنولوژی کشور هم در دسترس نیست. البته بازهم بر وجود آن تاکید می شود ولی به ندرت می توان یکی از مخاطبان بزرگترین مراکز فروش رایانه و تلفن همراه را شناسایی کرد که خاطره استفاده آسان از اینترنت رایگان در این مراکز را با خود همراه داشته باشد !

ماجرای دسترسی به سرویس بهداشتی در مراکز خرید کشورمان نیز داستان مخصوص به خود را دارد. در بیشتر موارد دیده شده تا سطح نظافت در سرویس های بهداشتی مناسب نیست یا ااینکه ورودی آنها همواره قفل بوده و کلید هم فقط در اختیار فروشندگان قرار دارد.

مراکز خرید؛ از یک خاطره خوب تا دردسر های بزرگ

متاسفانه اینها واقعیاتی هستند که امکان خرید آسان را از میان برده و همواره چالش هایی را پیش روی مخاطبان مراکز خرید قرار می دهند.

در شهرهای شلوغ جهان مانند پکن، پاریس، شانگ های و ... وجود پارکینگ عمومی جز ابتدایی ترین امکانات یک مرکز خرید بزرگ محسوب می شود اما متاسفانه در شهر بزرگی مانند تهران بسیار از مراکز خرید و حتی مهمترین آنها فاقد پارکینگ عمومی هستند، از این رو باید در خیابان های اطراف آواره شوید تا نهایتا جایی برای پارک نامطمئن یافته و سپس خودروی خود را رها کرده و با طی مسافتی طولانی به مرکز خرید برسید.

مراکز خرید؛ از یک خاطره خوب تا دردسر های بزرگ

رویکرد علمی و تخصصی فعالان حوزه تجارت به مقوله "خرید" و احترام به حقوق و آسایش مشتریان در همین موارد به ظاهر ابتدایی! می تواند از یک خاطره خوب تا دردسرهایی بزرگ! را برای شهروندان ایجاد کند، از این رو نیازمند نطالعات، اقدامات و تلاش های جدی برای جبران کاستی ها در این حوزه خواهیم بود. در پایان باید توجه داشت هدف از ارائه خدمات رفاهی ابتدایی به مشتریان در مراکز خرید ایجاد رفاه و رضایت از یک خرید در ذهن مشتری است نه کسب درآمد از آن خدمات!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج