۱۵۶۹۳۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خیلی ویژگی‌ها که فکرش را هم نمی‌کنید، ریشه در وراثت دارد

طلاق گرفتن ژنتیکی است؟!

شاید بعد از خواندن این مطلب، خود را به شکل یک عروسک خیمه‌شب‌بازی تصور کنید که ژن‌ها بندهایش را گرفته‌اند و همه رفتارهایش را هدایت می‌کنند.

طلاق گرفتن ژنتیکی است؟!
مجله سیب سبز - بهاره اسلامی: شاید بعد از خواندن این مطلب، خود را به شکل یک عروسک خیمه‌شب‌بازی تصور کنید که ژن‌ها بندهایش را گرفته‌اند و همه رفتارهایش را هدایت می‌کنند. اگر چنین تصویری را در ذهن‌تان مرور می‌کنید، بیراه نرفته‌اید. محققان می‌گویند ژن‌ها بسیاری از رفتارهای ما را کنترل می‌کنند و بسیاری از عادت‌های‌مان را شکل می‌دهند.

آنها پا را از این هم فراتر می‌گذارند و می‌گویند به ارث بردن یک ژن خاص حتی می‌تواند ظاهر و رنگ دور چشم ما را هم تغییر دهد یا اینکه به نافرجام ماندن عشق‌مان و جدایی از همسرمان هم دامن بزند. اگر هنوز باور نکرده‌اید که سلطه ژن‌ها بر زندگی‌تان تا چه اندازه جدی و مهلک است، این مطلب را بخوانید. البته ما شما را در میدان مینی که ژن‌ها برای‌تان درست کرده‌اند تنها نگذاشته‌ایم و راه و رسم دور زدن دردسرهایی که ژن‌ها برای‌تان درست کرده‌اند را هم با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

تیرگی دور چشم

ظرف سال‌های اخیر که توجه به زیبایی‌های ظاهری بیشتر شده است، بازار اقلام مختلف محصولات آرایشی و بهداشتی هم رونق گرفته است. در این میان بعضی ادعاهای عجیب و غریب هم مطرح شده است؛ از جمله رفع کامل تیرگی‌های دور چشم. این در حالی است که متخصصان می‌گویند بیش از ۹۰درصد تیرگی دور چشم ژنتیک است و با هیچ کرمی برطرف نمی‌شود.

طلاق گرفتن ژنتیکی است؟!

باید تیرگی‌ها را به حال خود رها کنیم؟

شما می‌توانید برای کمرنگ کردن این تیرگی از راه‌های زیر کمک بگیرید:

- استفاده از ماسک‌های گیاهی خالی از فایده نیست. شست‌وشو با چای یا استفاده از ماسک خیار از جمله بهبوددهنده‌ها هستند.

- مصرف سبزیجات و مواد غذایی حاوی آهن هم می‌تواند مشکل شما را کمتر کند.

- هر روز باید به میزان لازم بخوابید و استراحت داشته باشید.

اعتماد به نفس

اگر نگاهی به دور و برتان بیندازید، متوجه می‌شوید یک‌سری از آدم‌ها در رتق و فتق امور سررشته دارند و موفق‌تر عمل می‌کنند حتی در موقعیت‌های پیچیده دست و پای‌شان را گم نمی‌کنند و با قدرت و آرامش کارها را به اصطلاح با اعتماد به نفس پیش می‌برند. حتما برای یک‌بار هم که شده روش‌های بالا بردن اعتماد به نفس را امتحان کرده‌اید تا مثل آنها شوید ولی نتیجه نگرفته‌اید اما محققان می‌گویند نباید به خاطر سعی ناکافی خودتان را مقصر بدانید. از نظر آنها اعتماد به نفس باید در ژن شما باشد و در رفتارهای اجتماعی خود را نشان دهد.

نمی شود اعتماد به‌نفس را بالا برد؟

درست است که بخشی از اعتماد به نفس به ژن‌ها بستگی دارد ولی بخش دیگرش در اختیارخودتان است.

- خودتان را پرت کنید در دل چیزی‌هایی که از آنها می‌ترسید. موفقیت‌هایی که در نتیجه این کار به‌دست می‌آورید، روحیه‌تان را شارژ می‌کند.

- درباره نحوه معاشرت‌های اجتماعی و فردی مقالاتی بخوانید. تسلط شما بر موقعیت‌های اجتماعی به بالا رفتن اعتماد به نفس‌تان کمک می‌کند.

- ادای آدم‌های معتمد به نفس را دربیاورید و وانمود کنید شبیه آنها هستید. آن قدر این تمرین را تکرار کنید تا جزئی از ویژگی‌های رفتاری‌تان شود.

- با آدم‌های ضعیف و منفی‌باف معاشرت نکنید. این‌ افراد فقط انرژی‌تان را می‌گیرند.

- در تحلیل‌ها فقط روی نقاط ضعف‌تان زوم نکنید. منصف باشید و محاسن‌تان را ببینید.

- خود را با دیگران مقایسه نکنید. دیگران جای شما ننشسته‌اند.

- به سر و وضع‌تان برسید. همان‌طور که رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون، ظاهر هم می‌تواند متقابلا بر احوالات درونی‌تان تاثیر بگذارد. حمام، عطر، ادکلن و پوشیدن لباس‌های تمیز و هماهنگ معجزه می‌کند. امتحان کنید!

سحرخیزی

می‌گویند خواب صبح، همچون جان شیرین است. برای همین صبح بیدار کردن بعضی‌ها کار ساده‌ای نیست و باید با ابزارهایی مثل کاردک از تختخواب جدای‌شان کرد. البته تقصیر خودشان نیست. یافته‌های علمی حکایت از این دارند که ساعت زیستی بدن وقت دقیق خواب و بیداری را تعیین می‌کند.

چرخه فعالیت‌های زیستی موجودات زنده طی بیست و چهار ساعت یا ریتم شبانه‌روزی، تحت فرمان دو گروه سلول عصبی به نام هسته‌های فوق کیاسمایی شکل می‌گیرد. این سلول‌ها در مغز میانی قرار دارند و بر غدد درون‌ریز، هورمون‌ها و خلاصه کل بدن تاثیر می‌گذارند. یک ژن روی این ریتم تاثیر می‌گذارد که در افراد سحرخیز نسخه طولانی‌ترش یافت می‌شود.

نمی‌شود صبح‌ها زودتر بیدار شد؟

تنظیم ساعت خواب و بیدار بدن بر عهده خودش است ولی سبک زندگی می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد.

- ورزش، بر هر درد بی‌درمان دواست حتی بی‌خوابی شبانه و پرخوابی صبح را می‌شود با ورزش تحت کنترل درآورد. پس روزانه یکی، دو ساعتی ورزش کنید.

- شکی نیست به ساعات معینی از خواب احتیاج دارید. وقت‌تان را تنظیم کنید. اگر باید هشت ساعت بخوابید و صبح زود بیدار شوید، نیمه شب به تختخواب نروید.

طلاق گرفتن ژنتیکی است؟!

- خواب طولانی در میانه روز نظم را بر هم می‌زند. یک چرت کفایت می‌کند. خواب را بگذارید برای شب.

- مواد خوراکی کافئین‌دار را شب‌ها مصرف نکنید.

- صبح را با موسیقی شروع کنید. ترجیحا آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که به شما انرژی می‌دهند.

- برای سحرخیز شدن باید چندین هفته این برنامه را هر روز تکرار کنید. انتظار نداشته باشید بعد از سه روز قبراق و سرحال از خواب بیدار شوید.

چاقی

طبق یافته‌های علمی نیمی از جمعیت جهان نمی‌توانند رژیم بگیرند، روزانه چندین وعده غذا می‌خورند و احساس سیری‌شان چند ساعتی بیشتر دوام نمی‌آورد. اینها کسانی هستند که ژن اف تی‌او دارند. حتی اگر کسی این ژن را به صورت ناقص داشته باشد، باز هم بیش از سایرین در معرض چاقی قرار می‌گیرد.

سطح هورمون گرلین که به گرسنگی مربوط می‌شود به طور معمول پیش از خوردن غذا در بدن بالاست ولی بعد از صرف غذا کاهش پیدا می‌کند. در افرادی که دارای ژن اف تی او هستند، حتی بعد از خوردن غذا هم سطح گرلین بالا باقی می‌ماند؛ از همین رو احساس سیری نمی‌کنند.

لاغر شدن ممکن است؟

ژن اف تی او باعث می‌شود مقدار زیادی غذا و کالری دریافت کنید و در نتیجه چاق شوید اما شما می‌توانید با راهکارهای مقابله‌ای این ژن را از پا دربیاورید و در وزن ایده‌آل باقی بمانید.

- بهترین روش لاغری ورزش کردن است. یک ورزش را انتخاب کنید و دست‌کم یک روز در میان یک تا دو ساعت تمرین کنید.

- درست است که زود به زود گرسنه می‌شوید ولی می‌توانید با انتخاب نوع غذاهایی که گرسنگی را برطرف می‌کنند، وزن‌تان را کاهش بدهید؛ مثلا برای رفع گرسنگی هم می‌شود نان خامه‌ای خورد، هم نان و سبزی! ضمن اینکه اگر با یک متخصص تغذیه مشورت کنید، با توجه به شرایط خاص شما برنامه مناسبی برای‌تان تهیه می‌کند و به شرطی که مجموعه نکات را رعایت کنید، می‌توانید لاغر شوید.

- اگر وقت عصبانیت و ناامیدی به یخچال پناه می‌برید، با یک روانشناس در این مورد صحبت کنید. شاید چاقی شما نه به خاطر وجود ژن‌های مربوط به آن بلکه به دلیل ضعف روان‌تان باشد.

دوستی

اگر فکر می‌کنید دوستی با آدم‌ها در زندگی یک تصادف است، کاملا در اشتباه هستید. نتایج پژوهش‌های اخیر دانشگاه ییل نشان می‌دهد افرادی که با هم دوست هستند در مقایسه با غریبه‌ها DNAهای‌شان بیشتر شبیه هم است. شباهت ژنتیک دو دوست یک‌درصد است که در علم ژنتیک خیلی عدد بالایی محسوب می‌شود. خلاصه تنها خصوصیات اخلاقی نیست که شما را به دوستان‌تان پیوند می‌دهد، ژن‌ها هم برای‌تان دوست پیدا می‌کنند.

البته مسئله ارتباط با آدم‌های دیگر درست است که از ژنتیک هم تاثیر می‌پذیرد اما به آن محدود نمی‌شود. هزار نکته باریک‌تر از مو اینجا هست که باید بررسی شوند. اعضای یک خانواده قطعا به لحاظ ژنتیک بیشترین مشابهت را با هم دارند ولی ممکن است به دلیل فقدان مهارت‌های ارتباطی رابطه دو خواهر با هم خوب نباشد. نمی‌توانیم ندانم‌کاری‌های خودمان را گردن ژن‌های دوستی بیندازیم.

طلاق

از قدیم و ندیم گفته‌اند ازدواج یک هندوانه دربسته است ولی علم به درون هندوانه هم نفوذ کرده و حتی پیش از ازدواج می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیتش را پیش‌بینی کند. دانشمندان ژنی را شناسایی کرده‌اند که هورمون سروتونین را تنظیم می‌کند و بر عواطف بین افراد تاثیر می‌گذارد.

از نظر آنها ژن‌ها می‌توانند خطر رخ دادن طلاق را هم پیش‌بینی کنند یا اینکه زندگی بادوامی را برای شما به ارمغان بیاورند. شاید به همین دلیل است که از قدیم می‌گفتند هنگام وصلت با خانواده‌هایی که آمار طلاق را بالا برده‌اند، باید مراقب باشید! البته محققان همچنان در تلاش هستند از عملکرد دقیق این ژن سر در بیاورند. خدا را چه دیدید! شاید به این ترتیب تا چند سال بعد آمار طلاق به صفر رسید!

خیانت

پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیویورک کشف کرده‌اند که ژن خاصی با رفتارهای لذت‌جویانه در ارتباط است. این ژن که مسئول ساخت نوع خاصی از گیرنده ناقل عصبی دوپامین است، مسئول بی‌وفایی هم هست.

البته مسئول تیم تحقیقات گفته است الزاما هر کسی که این ژن را دارد، بی‌وفایی نمی‌کند و برای رسیدن به یک نتیجه قطعی باید تحقیقات‌شان را ادامه دهند ولی به هر حال ژنتیک بر رفتارهای اجتماعی هم تاثیر می‌گذارد و نباید از آن غافل شد. بخشی از رفتارهای جنسی تحت تاثیر ژنتیک ایجاد می‌شوند اما افراد خائن نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و تقصیرها را گردن ژن بیندازند.

رفتار مادرانه

ژنتیک همه چیز را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد حتی حس مادرانه را که می‌گویند هیچ چیز نمی‌تواند بر آن خدشه‌ای وارد کند. ژنی که بر سیستم دوپامین مغز تاثیر می‌گذارد، بر رفتار مادران هم تاثیر می‌گذارد. بعضی از زن‌ها به ژن حساس هستند و بیشتر از سایر مادران دل‌شان می‌خواهد سر فرزندان‌شان فریاد بکشند. DRD۲ ژنی است که رفتار این مادران را کنترل می‌کند. محققان می‌گویند در مقابل مادرانی که نسبت به ژن حساس نیستند همان مادران همیشه آرام و مهربان هستند که شرورترین بچه‌ها را هم می‌توانند تحمل کنند.

طلاق گرفتن ژنتیکی است؟!

می‌شود فریاد کشیدن مادرانه را کنترل کرد؟

باید این را در نظر بگیرید که تنها بخشی از خشونت مادرانه تحت تاثیر ژنتیک است و باقی اغلب رفتارهایی آموختنی و مهارت هستند. شاید رفتن از این راه‌ها برای شروع خوب باشد:

- اگر شما از جوانی پرخاشگر بوده‌اید، نمی‌توانید مادر آرامی باشید بنابراین اصلاح رفتارهای نابهنجار خودتان بهترین راه‌حل کنترل خشونت علیه فرزندتان است.

- راهکارهای کنترل هیجاناتی مانند خشم هم می‌تواند کارساز باشد. پس کمی آرامش بگیرید و با کمک یک متخصص برای مهار خشم‌تان تلاش کنید.

- با مادرهای مهربان معاشرت کنید. شاید شما راه و رسم درست کنار آمدن با بچه‌ها را هنوز یاد نگرفته‌اید.

- بار مسئولیت زندگی را یک تنه بر عهده نگیرید تا مجبور نباشید برای تخلیه خستگی‌های‌تان فرزند خود را قربانی کنید. نگران نابلدی‌ همسرتان نباشید و بخشی از کارها را به او بسپارید؛ مطمئن باشید خیلی زود راه می‌افتد.

کشیدن سیگار

والدینی که سیگار می‌کشند، نمی‌دانند فرزندشان هم در خطر معتاد شدن به نیکوتین قرار دارد. یک آدم نرمال در نوجوانی هشت درصد احتمال دارد سیگاری شود ولی نوجوانانی که پدر یا مادر سیگاری دارند ۲۹ تا ۳۳ درصد احتمال دارد سراغ سیگار بروند. محققان می‌گویند حتی ترک سیگار از طرف پدر و مادرها هم نمی‌تواند مانع ابتلای فرزندان‌شان به این عادت شود.

از نظر آنها ژن‌ها کنترل رفتار را در این زمینه به دست می‌گیرند و اگر سیگار کشیدن والدین به‌خاطر داشتن چنین ژنی باشد، احتمالا فرزندشان هم در آینده با این مشکل روبه‌رو می‌شود. البته محققان مدت‌ها پیش ادعا کرده بودند اعتیاد به سیگار ربطی به ژن‌ها ندارد اما بررسی‌های جدیدتر این ادعا را رد کرده است و نتایج‌شان نشان می‌دهد سیگاری شدن هم مثل مشکلات دیگری که اشاره کردیم، ژنتیکی است.

می‌شود سیگار را ترک کرد؟

گاهي اوقات ترک عادت نه‌تنها موجب مرض نيست بلکه از قضا مرض را درمان هم مي‌کند. اگر نمی‌خواهید سیگار کشیدن جان شما و اطرافیان‌تان را بگیرد، این ضرب‌المثل را فراموش کنید و از این راه‌ها برای ترک عادتی که جانتان را به خطر می‌اندازد کمک بگیرید:

- اول باید یک تصمیم قطعی _نه مقطعی _ برای ترک سیگار بگیرید.

- دیگران را از تصمیم بزرگی که گرفته‌اید، مطلع کنید. با این کار عمل ترک برای‌تان رسمی‌تر می‌شود.

- دو راه دارید؛ یک بار برای همیشه سیگار کشیدن را کنار بگذارید یا اینکه تدریجا این کار را انجام دهید. متخصصان می‌گویند بیش از ۸۰ درصد ترک‌های موفق با روش دوم صورت گرفته است. گذشته از این برخی پزشکان معتقدند کسانی که بیش از اندازه سیگار می‌کشند، اگر ناگهان این عادت را کنار بگذارند به ریه‌های‌شان آسیب بیشتری می‌زنند.

- با رفقای سیگاری‌تان حشر و نشر نکنید. در این صورت روانشناسان می‌گویند تحت تاثیر قرار خواهید گرفت. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند. هر قدر هم به اراده‌تان اطمینان دارید، باز رعایت کنید.

- در بعضی کلینیک‌های ترک سیگار جلسات گروهی و انفرادی تشکیل می‌شوند. اگر فکر می‌کنید با جمع بودن بهتر است، تعلل نکنید.

- عادت دیگری را جایگزین کنید. نمی‌توانید انکار کنید که بخشی از میل شما به سیگار کشیدن، از سر عادت سراغ‌تان می‌آید. پس رفتار جایگزینی را پیدا کنید که هر وقت فیل‌تان یاد هندوستان کرد سراغش بروید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج