جاباما
۱۵۶۸۲۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

در اطراف شهرستان شاهرود جنگلی زیبا وجود دارد که نه تنها برای درختان و مسیر جنگلی زیبایش، که برای تجمع ابرها در آنجا شهرت دارد.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

برترین ها: در اطراف شهرستان شاهرود جنگلی زیبا وجود دارد که نه تنها برای درختان و مسیر جنگلی زیبایش، که برای تجمع ابرها در آنجا شهرت دارد. این جنگل رویایی، که «جنگل ابر» نام دارد، به دلیل این که در اغلب مواقع فضایش را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

جنگل ابر درمحلی واقع است که از ضخامت کوه‌های البرز کاسته می‌شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لای دره‌ها به سمت جنوب سرازیر می‌شوند؛ به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه‌های شب با سرد شدن هوا چنان می‌نماید که جنگل به روی ابرها سوار شده است.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

جنگل ابر شاهرود، قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر است. وسعت این جنگل ۳۵ هزار هکتار است و در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار دارند.

در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک اند که به‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد. جنگل ابر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

در این جنگل انواع درختان افرا، توسکا، اقاقیا، گلابی وحشی و بلوط به وفور به چشم می خوردند. خوب است بدانید، این جنگل ۱۱۴اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه‌های جنگل ابر است.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

جنگل ابر به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد:

• قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی کم‌نظیری دارد.

• اکوتن این ناحیه دارای اهمیت است؛ یعنی مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است. به‌طوریکه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی‌برگ را در کنار درختان پهن‌برگ دید که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند

• جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است دارای اهمیت است؛ به‌طوری که شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم‌نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

از گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول را نام‌برد.

اینجا، ابرها به زمین دست داده اند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج