۱۵۶۴۸۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۶)

در این شماره از خواندنی ها به معرفی نمایش نامه ای از هلموت کراوزر، کتابی درباره تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران، مجموعه مصاحبه هایی با نویسندگان بزرگ جهان و.. می پردازیم.

خواندنی ها با برترین ها (6)

برترین ها- محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها به معرفی نمایش نامه ای از هلموت کراوزر، کتابی درباره تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران، مجموعه مصاحبه هایی با نویسندگان بزرگ جهان و.. می پردازیم.

رویاهای بیداری (گفتگوهای پاریس ریویو با نویسندگان برجسته ی جهان) دفتر اول

ترجمه ی شکیبا شریف پور، فرشید سادات شریفی

انتشارات پارسیک

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (6)

«پاریس ریویو» یکی از معتبرترین نشریات ادبی آمریکا و جهان است که نخستین شماره اش بهار ۱۹۵۳ در نیویورک منتشر شد. بسیاری از نویسندگان و شاعران برجسته ی جهان آثارشان را در این فصل نامه منتشر کرده اند. با این حال، آن چه این نشریه را نسبت به سایر مجله های ادبی پر آوازه تر ساخته، بخشی از آن با عنوان «هنر داستان» است که به گفتگو با نویسندگان و شاعران برتر جهان اختصاص دارد.

در دفتر اول رویاهای بیداری مصاحبه با این نویسندگان ترجمه شده است: ویلیام فاکنر، جان آپدایک، گابریل گارسیا مارکز، ریموند کارور، میلان کوندرا، ماریو بارگاس یوسا، آلیس مونرو، پل آستر، هاروکی موراکامی و امبرتو اکو.

برشی از مصاحبه با ماریو بارگاس یوسا

از بین معاصرانی که آثارشان را می خوانید، کدام یک را به شکلی ویژه تحسین می کنید؟

وقتی جوان بودم خواننده ی سینه چاک سارتر بودم؛ از رمان نویس های آمریکایی خوانده ام، به خصوص نسل گمشده: فاکنر، همینگوی، فیتزجرالد، دوس پاسوس، به خصوص فاکنر از نویسنده هایی که وقتی جوان بودم آثار آنها را خوانده ام، فاکنر جز معدود نویسندگانی است که هنوز بسیار برایم مهم است. هیچ گاه وقتی دوباره آثارش را می خوانم نا امید نمی شوم، آن گونه که گاهی مثلاً با خواندن آثار همینگوی شده ام. این روزها آثار سارتر را بازخوانی نمی کنم....

رساله سیاسی

باروخ اسپینوزا

ترجمه ی ایمان گنجی، پیمان غلامی

نشر روزبهان

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (6)

درباره نویسنده

باروخ اسپینوزا و بعدها بندیکت دِ اسپینوزا (۱۶۳۲ - ۱۶۷۷ میلادی) فیلسوف مشهور هلندی است. او قابلیت‌های علمی فراوانی داشت و گستره و اهمیت آثارش تا سال‌ها پس از مرگ او به طور کامل درک نشد. امروزه، اسپینوزا یکی از بزرگ‌ترین خردگرایان فلسفه قرن هفدهم و زمینه ساز ظهور نقد مذهبی و همچنین عصر روشنگری در قرن هجدهم به شمار می‌رود. اسپینوزا به واسطهٔ نگارش مهم‌ترین اثرش، اخلاق، که پس از مرگ او به چاپ رسید. یکی از مهم‌ترین فیلسوفان تاریخ فلسفهٔ غرب به شمار می‌رود. هگل، دربارهٔ اسپینوزا نوشت:«شما یا پیرو اسپینوزا هستید، و یا اساساً فیلسوف نیستید»

خواندنی ها با برترین ها (6)

درباره کتاب

رساله سیاسی یکی از مهم ترین آثار اسپینوزا است. اسپینوزا در این کتاب که آغاز فصل دموکراسی ناتمام می ماند. پرسشی حیاتی مطرح می کند: آیا می توان انبوهه را به جمعی بودنِ انسان های آزاد تغییر داد، و نه به گردآمدن بردگان؛ «اگر دو انسان نزد یکدیگر بیایند و نیروهایشان را به همدیگر ملحق کنند، واجد نیرو و از این رو دارای حق طبیعی بیشتری هستند تا این که تنها باشند؛ و هرچه میزانی که به یک اتحاد شکل می دهد بزرگ تر باشد، حق بیشتری با یکدیگر به دست خواهند آورد» او این گونه «حق» را نه دیگر در گستره ی قانون که براساس توان تعریف می کند.»

پوزه چرمی (نمایش نامه)

هلموت کراوزر

ترجمه ی علیرضا کوشک جلالی

نشر افراز

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (6)

درباره نویسنده

هلموت کراوزر در سال ۱۹۶۴ در آلمان به دنیا آمد و در مونیخ بزرگ شد. او تحصیلاتش را ناتمام گذاشت و به نویسندگی روی آورد. تا کنون تعداد زیادی قصه، مجموعه شعر، نمایش نامه و مقالات بسیاری در زمینه ادبیات و هنر از او به چاپ رسیده است. در سال ۲۰۰۴ اولین نمایش نامه اش ، پوزه چرمی را نوشت. این نمایش نامه در همان سال هفده بار توسط کارگردان های مختلف در آلمان و خارج از آلمان روی صحنه رفت.

درباره کتاب

«پوزه چرمی» زندگی یک زوج جوان آلمانی را در شبی که آبستن حوادث بی شماری است، به تصویر می کشد، شوهر نویسنده ای جوان و بسیار حساس و بی کار که در انتظار« کشف شدن» و موقعیت شغلی است. این نویسنده جوان می خواهد از روزمرگی خشن و بی روح فرار کند و سعی کند با تقلید از قیافه و رفتار قهرمان بی بدیلش درفیلم «پوزه چرمی» آرام آرام به هدفش نزدیک شود......

تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران (به روایت رضا نیازمند)

به کوشش علی اصغر سعیدی

نشر لوح فکر

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (6)

این کتاب روایت دکتر رضا نیازمند از زندگی خود، به ویژه زندگی مدیریتی و صنعت گستری در سراسر سلطنت محمدرضا شاه پهلوی است که بخشی از آن مربوط است به دوران کوتاه اما بی نظیر سلطه تکنوکراسی بر توسعه صنعتی ایران در دهه ۴۰ شمسی . روایت های وی گوشه های ثبت نشده در تاریخ توسعه صنعتی ایران را روشن می کند.

رضا نیازمند که مسئولیت تأسیس سازمان گسترش و مجموعه های بزرگ صنعتی را به عهده داشته در این کتاب به شکل گیری صنایع مهمی چون: ذوب آهن اصفهان، آلومینیوم اراک، مس سرچشمه، نساجی قائم شهر، تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز را مرور می کند که چگونه تکنوکراسی در فاصله ی سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۸ در ایران شکل گرفت و.....

مدرسه فیلم (چگونه با تماشای دی وی دی فیلم ها فیلم سازی یاد بگیریم)

ریچارد دی. پیرمن

ترجمه ی محمد گذرآبادی

نشر ساقی

چاپ اول ۱۳۹۱

خواندنی ها با برترین ها (6)

در دوران اخیر رواج انواع و اقسام دوربین‌های فیلمبرداری ارزان و قابل حمل دیجیتال که امکانات و قابلیت‌های مختلفی هم دارند، مقوله فیلمسازی را از منظر تجهیزات و به طور کل مسایل سخت‌افزاری، به کاری آسان تبدیل کرده است، در این زمینه می‌توان با کمی مطالعه و تحقیق فیلم ساختن را یاد گرفت.

نویسنده ی این کتاب ۵۰ فیلم را انتخاب کرده که گرچه همگی شاهکارهای سینما نیستند اما نمونه هایی خوب برای نمایش همکاری در نقل داستان به حساب می آیند گرچه صحنه ها جوری تشریح شده اند که متن به تنهایی قابل درک باشد، اما درک کامل کتاب مستلزم تماشای فیلم ها ست. این کتاب جایگزین یا رقیب دوره های آموزشی فیلم سازی نیست، بلکه هشداری است به دانشجویان سینما، راهنمای خوبی برای تولید کنندگان خانگی، الگویی برای علاقه مندانی که قادر به بحث کافی درباره ی فیلم ها نیستند و پیش درآمدی سازنده برای دانشکده های فیلم یک روش هم بسته برای آموزش مطالعات سینمایی و فیلم سازی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج