۱۵۴۵۸۳
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

خواندنی ها با برترین ها (۵)

در این شماره با معرفی مجموعه نامه های بورخس، کتابی درباره ی آغاز آفرینش، مجموعه داستانی از ای. ال. دکتراو، کتابی درباره ی «دروغ» و ... همراه شما هستیم.

خواندنی ها با برترین ها (5)

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره با معرفی مجموعه نامه های بورخس، کتابی درباره ی آغاز آفرینش، مجموعه داستانی از ای. ال. دکتراو، کتابی درباره ی «دروغ» و ... همراه شما هستیم.

نامه های پر تب و تاب

خورخه لوئیس بورخس

ترجمه ی نجمه شبیری

نشر مشکی

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

این کتاب نامه های منتشر نشده ی نویسنده ی نامدار آرژانتینی، خورخه لوئیس بورخس است که حدود ده سال پس از مرگ وی، همسرش آن ها را کشف و به میانجی گری ناشری آلمانی به نام هانس مانیکه منتشر کرد. بورخس این نامه ها را درجوانی طی حدود سه سال به دو تن از نزدیک ترین دوستان آن دوره اش؛ نوشته است.

برشی از یک نامه بورخس

برادر! هنوز آغشته به امواج بلند باد و آفتاب این صبح یکشنبه ی این قدر مدیترانه ای و این قدر ملایم، برایت می نویسم. خواهر و مادرم را برای مراسم عشای ربانی همراهی کردم؛ یک لحظه به کلیسای اعظم که زیر آوای ارگ و شکوفندگی با شکوه آبگینه های سرخ، ارغوانی و نارنجی می لرزید وارد شدم، سپس از روی بالکن، دریا، ساحل مثلث کشتی های بادی، نخل ها و دیوارهای شهر را نظاره کردم. در یک لحظه وِرلَن، آدریانو، لحظه هایی که چیزی از گذشته در خود داشتند، و جهانی را با صیقلی تازه دیدم در تعادلی کامل.

سه دقیقه اول (نگاهی نو به آغاز عالم)

استیون وینبرگ (برنده ی جایزه ی نوبل فیزیک)

ترجمه ی محمدرضا خواجه پور

انتشارات فرهنگ معاصر

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

درباره نویسنده

استیون واینبرگ فیزیک دانی بسیار فرهیخته است. علاوه بر تعداد زیادی مقاله های تخصصی و پژوهشی، نوشته های متنوعی از او در شرح پیشرفت های فیزیک و کیهان شناسی جدید به زبانی غیر فنی تا توضیح روش شناسی علم و دفاع از تقلیل باوری، و نیز ضرورت رویارویی فکری با جریان های علم ستیز در مجلات علمی و روشنفکری منتشر کرده است. شهرت او بیشتر به خاطر نظریه ی کوانتومی وحدت یافته ی بر هم کنش های ضعیف و الکترومغناطیسی یا نظریه الکترو-ضعیف است که جایزه ی نوبل سال ۱۹۷۹ را مشترکاً نصیب او، محمد عبدالسلام و شلدان گلاشو کرد.

درباره کتاب

سه دقیقه ی اول کتابی است درباره ی کیهان شناسی، به ویژه درباره ی تاریخچه ی عالم آغازین، به روایتی مبتنی بر فیزیک و اختر فیزیک امروز. این روایت، روایت مِهبانگ عالم است. عالم یا جهان در حال انبساط با همه ی تاب ها و خم ها و افت و خیزهایش.

«بهتر است بگویم که این کتاب به نیت چه خواننده ای نوشته شده است. آن را برای کسی نوشته ام که مایل است براستدلال مفصل تعمق کند، اما با ریاضیات و فیزیک چندان آشنا نیست. اگرچه باید اندیشه های علمیِ به نسبت پیچیده ای را مطرح کنم، ولی در متن کتاب ریاضیاتی بیش از حساب به کار نرفته است...»

شفابخش (نمایش نامه)

برایان فریل

ترجمه ی نورا موسوی نیا

نشر دیبایه

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

این نمایش نامه سه شخصیت دارد و از چهار تک گویی تشکیل شده است. به باور نویسنده نمایش نامه هم زمان بازنمایی سیمای شرافتمندانه ی هنرمند و چهره ی فریبکارانه ی اوست. ما با چهره ی هنرمندی روبرو هستیم که در مقام شمن، کلاه بردار، دروغ گو، بازیگر، زبان باز و در نهایت بلاگردان به ما معرفی می شود.

شفابخش، تقلای رویای آدم ها ست با دنیای بیرون، واگویه های خاطراتی بازمانده و تغییر شکل یافته که واقعی و در عین حال توهم است. آوای فریبنده ی یک رویا هم شنیده می شود، هم تخیل می شود. هم خودش است، هم پژواکی از خودش. آدم ها در این آوای فریبنده و رخوت زده شناورند. دنیای این آدم ها به رقص می ماند، رقص با چشمان نیمه بسته که اگر باز شوند طلسم می شکند.

دروغ/ اراده ی آزاد

سام هریس

ترجمه ی خشایار دیهیمی

نشر گمان

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

«در میان پارادوکس های زندگی بشری، شاید یک پارادوکس از همه عجیب تر و غریب تر باشد و عواقب ناگوار زیادی به همراه آورد: ما غالباً چنان رفتار می کنیم که بی برو برگرد باعث از میان رفتن شادکامی مان می شود. ما اکثراً با چشم باز به سویی می رویم که حاصلش جز پشیمانی، افسوس، احساس گناه، و سرخوردگی نخواهد بود. در این میان دروغ گفتن به دیگران از آن خود کرده های بی فکرانه ای است که بیشترین صدمه و رنج را به بار می آورد بی آنکه اصلاً در آن موقعیت ضرورتی ایجابش کرده باشد. دروغ عمده ترین آفتی است که در زندگی ما را به سوی آشفتگی می راند.»

«فرصت برای فریب دادن دیگران همیشه وجود دارد و همیشه هم وسوسه انگیز است. شمار اندکی از قاتل یا دزد هستیم، اما همه مان دروغ می گوییم. اگر تصمیم بگیرید دیگر هرگز دروغ نگوئید در روابطتان چه تغییراتی به وجود می آید؟ کدام حقایق ناگهان در زندگی تان جلوی چشم ظاهر می شوند؟ بعد از آن چه جور آدمی می شوید؟ و چقدر بر اطرافیانتان تأثیر می گذارید؟ به گمانم تلاش برای یافتن پاسخ این سوال ها به زحمتش می ارزد.»

قصه های سرزمین دوست داشتنی

ای. ال. داکتراو

ترجمه ی علیرضا کیوانی نژاد

نشر چشمه

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

درباره نویسنده

ادگار لارنس داکترو ژانویه ۱۹۳۱ در نیویورک به دنیا آمد. در مدرسه فنی درس خواند و سپس تحصیلاتش را در دانشگاه کلمبیا ادامه داد و از آن جا فارغ التحصیل شد از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ ویراستار بود و تا سال ۱۹۶۹ سردبیر انتشارات دایال پرس. از آن به بعد مدام نوشت. رگتایم و بیلی باتگیت از مهم ترین آثاری است که تا حالا نوشته است. اولین داستانش را تحت تأثیر جهان بینی و فضای داستانی کافکا نوشت، آن را در مجله چاپ کرد، وقتی دبیرستانی بود، اما هرگز تسلیم بی چون و چرای زوایای آشکار و پنهان داستان های آن نویسنده نشد و راه خودش را پیدا کرد. امروز او یکی از تأثیرگذارترین نویسنده های جهان و آمریکا می دانند.

برشی از قصه های سرزمین دوست داشتی

با این که می دانستم دختر عاشق پیشه ی خطرناکی است قاپش را دزدیم. خودم هم می دانستم اشتباه می کنم، عادت داشتم دیگران زندگی را برایم آسان کنند. با آن لبخند شیرین و چشم های روشن یک دل نه صد دل عاشقش شدم. موهای صاف قهوه ای داشت که هیچ وقت با آن ها ور نمی رفت جز وقتی که آن ها را می شست. در مناطق تجاری شهر لباس های کتان می پوشید و پا برهنه بود...

تاریخ اندیشه سیاسی غرب ۱ (از یونان باستان تا عصر روشنگری)

جان مکللند

ترجمه ی جهانگیر معینی علمداری

نشر نی

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

« در این کتاب به شیوه ی قدیمی به تاریخ اندیشه ی سیاسی پرداخته ایم. در این جا متن های برجسته و بزرگ شرح داده شده اند. انتخاب این متن ها به دلیل اهمیت شان بوده است یا به دلیل تأثیری که برجهان یا سایر متن ها داشته اند. من هیچ خط داستانی خاصی را دنبال نکرده ام. البته تلاش کرده ام که هر زمان یک خط داستانی داشته باشم، ولی نوبت به نوبت سراغ هر کدام می روم، قصد نگارش تاریخچه اندیشه ی سیاسی به صورتی وارونه و از پایین به بالا است. به عبارتی، به اندازه ی حاکمان روی حکومت شوندگان نیز تمرکز کرده ام. من همواره بر این اندیشه بوده ام که چرا هرگز سرشت مردم تحت حکومت (چه در قالب ازدحام آنها یا به صورت توده) آن گونه که باید، در نظر گرفته نشده است.....»

جی. اس مکللند استاد علوم سیاسی در دانشگاه ناتینگهام و استاد مدعو در دانشگاه هاس ایندیانا و ساکرامنتو است. از دیگر آثار وی می توان از راست گرایی درفرانسه: از دومستر تا مورا و توده: از افلاطون تا کانِتی نام برد.

زمستان تپه های سوما

اکرم پدرام نبا

انتشارات نگاه

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

درباره نویسنده

اکرم پدرام نیا به عنوان مترجم نیز فعال است. اخیراً ترجمه ی رمان مشهور لولیتا به قلم او در افغانستان منتشر شده است و پیش از آن ترجمه ی رمان «لطیف است شب» از اسکات فیتز جرالد به ترجمه ی او توسط نشر قطره منتشر شده بود.« زمستان تپه های سوما» دومین رمانی است که از اکرم پدرام نیا منتشر می شود. رمان قبلی او« نفیر کویر» توسط نشر قطره منتشر شده بود.

برشی از رمان زمستان تپه های سوما

هنوز هم هوا بارانی ست. دو سه روز است که دیگر آن قدر سیل بارش می آید که آدم دیوانه می شود. گفتم بنشینم دو سه خط برای تو بنویسم. یادت هست کجا بودم؟ داشتم از آن روز گردش توی بجار می گفتم. حتماٌ به خاطر می آوری که آن روز غفور رابطه ی من و تور را به گوش پرویز رسانده بود و آن شب که از گذشت و گذار کنار برنج زارها بر می گشتیم، من زود تر از تو وارد خانه شدم و پرویز را دیدم که مثل پلنگ زخمی از یک سمت اتاق خال جان مهوش به سمت دیگر می رود و خرخر می کند. با دیدن من عربده ای از ته سینه بیرون داد و گفت «تا به حال کجا بودی؟.....

دوستی (دانشنامه فلسفه استنفورد)

بنت هلم

ترجمه ی راضیه سلیم زاده

انتشارات ققنوس

چاپ اول ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (5)

بسیار از کسانی که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام دانشنامه ی فلسفه ی استنفورد را شنیده اند و چه بسا از این مجموعه کم نظیر بهره برده باشند. کتاب «دوستی» ترجمه ی مدخل «دوستی» از این دانشنامه است.

ماهیت دوستی

در بطن دوستی نوع متمایزی از دلبستگی به دوست جای گرفته است. دلبستگی ای که معقول است آن را نوعی عشق بدانیم. فلاسفه از یونان باستان به بعد، بنا به سنت، میان سه مفهوم که می توان آن ها را به درستی عشق نامید تمایز نهاده اند: آگاپه، اروس و فیلیا....
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان

      فوق العاده اید به خدا..... همیشه ادامش بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج