رایجترین علل و راه حل های جوش آوردن خودرو
همه رانندگان خودرو با اصطلاح «جوش آوردن خودرو» آشنا هستند. به طور کلی، گرفتن بار زیاد از موتور خودرو به هر طریق موجب افزایش دمای موتور و جوش آمدن خودرو میشود.
• پایین بودن سطح آب رادیاتور: سطح آب رادیاتور باید حداقل هفتهای یکبار بازدید شود. البته در سیستم خنککننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.
• کثیف بودن مدار رادیاتور: وجود املاح در آب معمولی و همچنین حرارت بالا سبب ایجاد رسوب در مدار رادیاتور میشود و این رسوبات باعث اختلال در گردش آب خواهد شد. در این راستا سازندگان خودرو اغلب توصیه میکنند که در سیستم خنککننده از مواد افزودنی ضدزنگ رادیاتور استفاده شود. ضدیخ خاصیت ضدزنگ نیز دارد که ریختن آن در رادیاتور در تمام طول سال کاری مفید و مقرون به صرفه خواهد بود. البته بهتر است هر ۲ سال یکبار مدار داخلی رادیاتور شستوشو شود.
• کثیف بودن شبکه رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن: بر اثر عبور هوا در سرعت بالا به مرور زمان شبکههای رادیاتور از برگ، حشرات مرده و کاغذ پوشانده شده و باعث اختلال در گردش هوا در شبکهها میشود و در نتیجه میتواند افزایش دما را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه میشود شبکهها حداقل سالی یکبار با مایع حلال روغن و آب کاملا شستوشو داده و تمیز شوند و باید از تراشیدن با اجسام تیز یا برس سیمی خودداری کرد.
• پارگی تسمه دینام یا تنظیم نبودن آن: کارکرد صحیح سیستم خنککننده بستگی به تسمه پروانه یا واترپمپ دارد که وظیفه اصلی آن، گردش آب در موتور است. اگر تسمه شل بوده و روغنی یا صدمهدیده باشد، آب با سرعت لازم در شبکه خنککننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ میکند.
• خرابی پمپ آب: اگر مشاهده کردید که موتور خودرو آب کم میکند، فورا پمپ آب را بررسی کنید. در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودروهای جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.
• معیوب بودن ترموستات: وظیفه ترموستات در موتور خودرو این است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور موقتی مسدود میکند. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز میشود که این عدد روی آن حک شده و در بازار در ۲ نوع ۷۴ و ۸۲ درجه موجود است. اگر این نقطه به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باعث افزایش دمای موتور میشود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد.
• نشتی رادیاتور: برخی اوقات، افزایش رسوب در رادیاتور باعث خوردگی آن میشود و آب نشت میکند، در نتیجه، سطح مایع خنککننده کاهش مییابد و با افزایش دمای آب مواجه میشویم. در این حالت، میتوان با اضافه کردن نوعی ماده درزگیر به آب رادیاتور بهطور موقت از نشتی آن جلوگیری کرد. زردچوبه نیز نوعی ماده درزگیر است که به میزان ۷۵ گرم میتوان از آن استفاده کرد.
• سایر موارد: از دلایل دیگری که در جوش آوردن خودرو نقش دارند، میتوان به نامیزانی دلکو، نامیزانی باد لاستیک، بار زیاد، استفاده طولانی از دندههای سنگین، سربالایی زیاد، نامیزانی سوپاپها، خرابی در رادیاتور، سفت بودن یا کار نکردن سوپاپها، سفت بودن چرخها، وزش باد مخالف، گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ، کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب، تنظیم نبودن سیستم جرقه و عمل نکردن فن اشاره کرد.
توصیه های ایمنی
در صورت جوش آوردن آب رادیاتور، قبل از سرد شدن، مبادرت به باز کردن در رادیاتور نکنید؛ چون به دلیل وجود بخار تحت فشار با دمای بسیار بالا امکان دارد که در اثر پاشیده شدن آب داغ، آسیب جدی به دست و صورت وارد شود و سوختگی شدیدی به وقوع بپیوندد.
پس از جوش آوردن خودرو باید سریعا آن را متوقف کرده و خودرو را بدون خاموش کردن بگذارید چند لحظهای در حالت درجا کار کند. در این راستا اولین اقدام پس از متوقف کردن خودرو، ریختن آب روی بدنه رادیاتور، برای کاهش دمای آن است. البته باید توجه کرد که آب باید روی بدنه رادیاتور ریخته شود، نه روی موتور؛ زیرا ریختن آب روی موتور ممکن است موجب ترکخوردگی بدنه آن شود. پس از خنک کردن بدنه رادیاتور، لازم است حدود ۲۰۰ متر خودرو را حرکت داد تا برخورد جریان هوا با رادیاتور خیس موجب کاهش سریعتر دمای آن شود.
پس از آن باید در رادیاتور را با دستمال نیم دور چرخاند تا در صورت وجود بخار داخل آن، به تدریج تخلیه شود. پس از آن میتوان در رادیاتور را کامل باز کرده و در صورت نیاز آب رادیاتور را اضافه کرد.
نظر کاربران
ممنون.مطالب خوبی بود
امروز به این مشکل خوردم نمیدونستم باید چیکار کنم،این بود که تصمیم گرفتم مطلبی در این مورد بخونم
تشکر از مطالب مفیدتون
پاسخ ها
سلام
سلام دوست عزیز.ممنون میشم کمکم کنید.به خدا سر این مورد پیر شدم تو جوونی ؛پراید دارم ، مدل 84 خیلی ( جوش میاره) ولی آب اصلا کم نمیکنه . واشر سرسیلندر عوض کردم . ترموستات ۸۲ و فشنگی آب و رله فن رو ۳ بار عوض کردم .واتر پمپ اصل، نو گذاشتم . باتری نو و تسمه ها هم نو گذاشتم .رادیاتور (سیخ ) زدم .درب رادیاتور عوض کردم . فن خیلی تند تند به کار میوفته . تمام اتصالات فن و اتصال بدنه چک شد . سر صبح با تک استارت روشن میشه ولی دقیقا بعد ۲ کیلومتر آمپر آب به وسط میرسه و حتی بالاتر.کولر میگیرم آمپر میچسبونه .تمام قطعات مربوط به کولر سالم و تازگی بازدید شده اند.بیش ازچنننند تا مکانیک و باطری ساز بردم ولی سر در نیاوردن ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر
پاسخ ها
برو سراغ بخاری
به احتمال زياد مقاومت فن خودرو دچار مشكل شده و ب همين دليل فن تقريبا يكسره كار مي كند و مخصوصا در حركت با سرعت بالا فن جلوي حركت مستقيم باد را گرفته و خودرو جوش مي آورد
شايد فن بر عکس کار ميکنه يا اينکه يا دياگ ببر يا کد خان ببر تا با ارور دادن مشخص ميکنه ، من احتمال ميدم ي کابلي هستش که از کامپيوتر با انژکتور وصله اسمشم نميدونم قطعي پيدا کرده که عوض ميکنن و با دياگ مشخص ميکنه که
کدومه
سلام داداش. ماشینت مشکل نداره. مشکل امپر دما هستش. برو پیش باتری ساز پشت امپرتو باز میکنه درستش مینه
رادیاتور پراید چیه که سیخ زده باشی منم پرایدم ۸۳ هست همین مشکل رو داشتم به محض اینکه رادیاتور رو عوض کردم خوب شد مطمئن باش مال اصل رادیاتوره ترموستات هم ۷۶ کن ۸۲ زیاده
قمقه آب و پر پر کن.ماشین و روشن کن .ببین وقتی جوش میاره آب از قمقمه سر میره .اگه ریخت در درست.اگه نه خراب.ملاک آمپر نیست.ببر دیاگ.ببین فن رو جه دمایی روشن خاموش میشه.احتمالان تو سیستم از 1جا هوا وارد میشه
سلام. ممنون میشم راهنماییم کنید یه پیکان دارم هوا که گرم میشه یعنی از اوایل بهار به بعد ماشینم خیلی داغ میکنه به حدی که داخل ماشین نمیشه نشست و زود جوش میاره آب کم نمیکنه ولی آمپر تغییر میکنه .ربطی به واشر سرسیلندر داره یا بیشتر مال جرم گرفته گی هست؟
سلام.یه ef7 دارم دو سه روزه ماشینو خاموش میکنم ده دقیقه بعد اب از درب رادیاتم میریزه. بیرون علتش چی میتونه باشه.ماشینم هم جوش نمیاره سر وقت هم فن میکنه.
پاسخ ها
سلام داداش
ماشین منم ای اف سونه
دقیقا همین مشکلو پیدا کرده
علتش مشخص نشد؟
آب رادیات رو تا حداکثر پر نکن. روی حداقل که باشه دیگه اب بیرون نمیریزه .
وای
پاسخ ها
سلام شاید هوا گرفته باشد
سلام.من ماشینمو تا روشن میکنم سر دو دیقه جوش میاره دلیلش چیه؟؟؟؟؟؟
سلام من ماشینمو هفت ماهه خریدم پراید الان دو هفته ای جوش میاره ترمو ستاتش هم عوض کردم بازم جوش میاره سری رادیاتور خودش نیست لطفا کمکم کنید
پاسخ ها
دوست عزیز یا واتر پمت درست کارنمیکنه ویا داخل رادیا تورماشینت گرفته ویا شبکهای بیرونی رادیاتور کثیفه ویا رادیاتور بخاریت گرفته که یکی یکی باید بررسی کنی
برا من هم این مشکل پیش اومده دقیقا وقتی بود ک سنسور اب ماشینمو عوض کردم
امپر عین عقربه ساعت میرفت بالا
احتمال داره مشکل ماشین شما هم سنسور اب باشه
چون امپر بالاس فرمان میده ب کامپیوتر یا یونیت بد فن دور تند میزنه اموش هم نمیشه چون امپر پایین نمیاد
احتمالا ی جا از سیمکشی سنسور مشکل پیدا کرده ک با اتصالی کردن باعث میشه سنسور داغ کنه و امپر بره بالا.سنسور و سیمکشی سنسور اب رو هم چک کنی ضرر نداره
قابل توجه دارددگان پژو 405 :
جهت کاهش دما موتور تا 40%
با 3 هزار تومان ... یک قاب پلاک پراید بخرید
پلاک جلو در بیارید ...
(پلاک 5 سم بالاتر ببرید) براي اين كار قاب پلاک درست در وسط سپر تنظیم وپرچ نمایید
دریچه هوا زیر سپر جلو باز میشود
امتحان شده است ...
100% جواب داد ... بسیار عالی
ایمیل بدید برایتان تصاویر میفرستم
سلام، ماشينم جوش مياره فشنگی آب، دررادیاتور،ترموستات،سنسورحرارتی،قبلش اینجورنبودگفت رادیاتوربخاری سوراخ شده ازاون همه تعویض کردم درست نشستی باعث شدموتورفنها جفتش بسوزه برق کارم اخرگردن نگرفت،درست 2000 موتورگرم، ولی ماشین بیش از حدموتورداغ مکنه 500تا800 هزار تومن هزینه ورداشته بازم درست نشده موتورلرزش زیادداره کاربراتورسازبردم 70تومن دست مزدگرفت اخرگفت کارمن نیست البته نصف پول گرفتم لطفا راهنمایی کنید
پاسخ ها
به نظرم يه بيگ 3 بزن(تقويت برق منفي به بدنه و اتاق و باطري) حتما حل ميشه
تو اينترنت توضيحاتش هست
سلام. میشه لطفا کمکم کنید ؟؟؟ترموستات ماشین و باز کردم که تعویض کنم حالا نمیدونم که اون سوپاپ کوچولوی کنار ترموستات باید کدوم سمت باشه ک ترموستات و جا بزنم؟؟؟؟
پاسخ ها
سلام دوست عزیز اون باید بسمت بیرون باشه
سلام دلکو وکویل را تنظیم کن
فشنگی آب و عوض کنیددرست میشه انشأالله
اگر پراید که میگی همه چیشو عوض کردی بازم جوش میاره یه اتصال از منفی باتری به بدنه بگیر داداش
سلام تاکسی پژو405مدل1390دارم در سربالایی آمپر از وسط رد میشه ومیره تا یه خط مونده به جوش همه کار کردم فقط رادیاتور عوض نکردم لطفا راهنمایی کنید
پاسخ ها
سلام دوست عزیز وزحمت کش من هم 405 انژکتور دارم بنظر بنده یک شین بندی سرسیلندر ماشینت سفته ویا شبکهای رادیاتورماشین از داخل و وبیرون تمیز کن ویا اتصال منفی بدنه ماشیتو قوی کن و در نهیا یت رادیاتور بخاریتو اول رابط بزن به شیلنگای رفت وبرگشت اب ببین انشالله یکی از این موارد مشگلتو حل میکنه
سلام بفروشش
سلام پراید من جوش میاره فن انجام نمیشه و آمپر دما روی خط اول بالاتر نمیره میشه راهنمایی کنید ممنون
سلام یه روا87دارم روغن هیدرولیکش نشتی داره وقتی زیرشو نگا میکنم روغن زیرشه ولی یه چندقطره هم ضدیخ روش بود نگاهم میکنم نمیتونم پیداکنم ازکجاس میتونیین راهنمایی کنین واترپمپشم تازه عوض کردم
اینجانب مهدی جوادی مخترع درب بازکن رادیاتور خودر می باشم.
من نیسان۹۶دارم.یه هفته ای هست.همش جوش میاره ابم کم میکنه.ازاگزوزاب نمیزنه بیرون.ماشین سه هم کارنمیکنه.به نظرشماواشرزده.امروزم ترموستاتشم برداشتم بازم جوش اورد
سلام یه سمند دارم که سربالایی امپرش بالا میاد . رادیات رو عوض کردم. اتصال به بدنه هم داره. باطریساز بردم میگه عیب برقی نداره. کسی میدونه چی کار میشه کرد؟