۱۴۶۰۵۶
۱ نظر
۵۱۲۰
۱ نظر
۵۱۲۰
پ

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

چند وقتی است كه از بازگشایی مدارس می‌گذرد و یكی از راه‌های بسیار خوب برای حمایت از كودك نوشكفته یا فرزند كتاب‌خوان‌تان ایجاد یك مكان ویژه برای مطالعه كردن و خواندن كتاب‌های مفید و جذاب است.

چیدانه: چند وقتی است كه از بازگشایی مدارس می‌گذرد و یكی از راه‌های بسیار خوب برای حمایت از كودك نوشكفته یا فرزند كتاب‌خوان‌تان ایجاد یك مكان ویژه برای مطالعه كردن و خواندن كتاب‌های مفید و جذاب است. در این مطلب ۱۰ ایده به شما معرفی می‌كنیم كه از طریق آن‌ها می‌توانید فضایی دنج برای مطالعه، نظم‌بخشی و نمایش مجموعه كتاب‌های كودك خود ایجاد كنید.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۱.اضافه كردن یك فضای مطالعه برای كتاب‌خوان‌های مستقل.

چه فضایی بهتر از یك فضای دنج در بالای اتاق برای مطالعه كردن و غرق شدن در داستان‌های جذاب؟ اگرچه كودكان كم ‌سن و سال برای بالارفتن از نردبان و قرار گرفتن در یك فضای مرتفع نیاز به كمك و راهنمایی بزرگ‌ترها دارند، اما كودكان بزرگ‌تر از استقلالی كه در مطالعه كردن در یك فضای ویژه مرتفع كه مخصوص آن‌ها طراحی شده است پیدا می‌كنند قدرانی كرده و از آن لذت فراوانی می‌برند.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۲.برای كودكان كم سن و سال یك خیمه مجهز طراحی كنید.

برای ایجاد فضای مطالعه در سطح زمین، یك خیمه مجهز كه دارای منابع نوری مستقل و كافی است انتخاب بسیار خوبی است. چنین فضایی محیطی دنج و خوب را برای مطالعه كودك شما فراهم می‌كند. كف زمین را با ماده‌ای كه از پوست گوسفند ساخته شده است بپوشانید و چند بالش و كوسن نرم برای راحتی بیش‌تر فرزندتان در نظر بگیرید.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۳.فضایی را بر روی كف زمین برای نشستن و مطالعه كردن ایجاد كنید.

با خلق فضایی بزرگ و راحت در كف اتاق به كودكان نوپا و پیش‌دبستانی خود كمك كنید تا كتاب‌ها را كشف كنند و از تجربه مطالعه كردن لذت ببرند. قالیچه‌های پرزدار برای این كار بسیار مناسب هستند و نشستن روی آن‌ها راحت است. در كنار چنین فضایی یك نشیمن پارچه‌ای راحت در نظر بگیرید تا هم كودكان و هم بزرگ‌تر‌ها بتوانند روی آن بنشینند.

۴.كتاب‌های مصور را در دسترس قرار دهید.

چیزهای مورد علاقه كودكان پیش‌دبستانی به سرعت تغییر می‌كند، به همین دلیل آماده باشید تا كتاب‌های مصور را در سبدهای مختلف در كنار هم نگهداری كنید یا آن‌ها را بر اساس موضوع در قفسه‌ها قرار دهید. سپس وقتی كودك شما علاقه‌اش به موضوع خاصی بیش‌تر شد بتوانید به راحتی كتاب مصور مورد نظر را از قفسه یا داخل سبد درآورده و در اختیار او قرار دهید.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۵.یك تخت‌خواب را به یك فضای مطالعه تبدیل كنید.

كتاب‌خانه‌های پیش‌ساخته این تخت‌خواب را تبدیل به فضایی جذاب برای لم دادن و مطالعه كردن كرده‌اند. اگر خیلی به كتاب‌خانه‌های پیش‌ساخته علاقه ندارید، از یك تخت‌خواب معمولی استفاده كرده و در كنار آن چند قفسه كتاب قرار دهید. در هر دو حالت نتیجه كار شما یكسان خواهد بود.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

پرده‌ها این تخت‌خواب جذاب را كه مخصوص مطالعه است محدود كرده‌اند. چنین ایده‌ای برای كودكانی مناسب است كه برای مطالعه به دنبال فضایی دنج و بسته در اتاق خود هستند.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

برای این‌كه كار شما راحت‌تر شود می‌توانید چارچوب تخت‌خواب را جدا كرده و چند بالشت و كوسن بزرگ و راحت را روی زمین قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید از تخت‌خواب‌های بزرگ‌تر یا تخت‌خواب‌های دوقلو برای این كار استفاده كنید. در این حالت یك قسمت یا یك تخت‌خواب مخصوص فضای مطالعه طراحی می‌شود و دیگری مخصوص خواب و استراحت.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

ایجاد یك فضای مطالعه حتما نباید با هزینه زیادی همراه شود و یا اجرای دقیق و پیچیده‌ای داشته باشید. برای مثال می‌توانید چنین فضایی را در گوشه اتاق طراحی كنید. یك پتو پرزدار و چند بالشت چاق و چله تمام چیزی است كه برای تبدیل كردن یك گوشه بیكار اتاق به یك فضای مطالعه مجهز نیاز است.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۶.با قرار دادن چند كتاب جذاب به صورت عمودی كودك را به كتاب خواندن جذب كنید.

چند كتاب جذاب و رنگی را به صورت عمودی بر روی قفسه‌ كتاب قرار دهید تا توجه كودك شما به آن جلب شود. این حقه ساده باعث می‌شود تا كودك شما بیش‌تر جذاب كتاب خواندن شود و در ضمن جلوه اتاق خواب او زیباتر و خاص‌تر شود.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۷.با به نمایش گذاشتن كتاب‌هایی كه دارای جلدهای رنگی هستند كودكان خردسال خود را به كتاب خواندن تشویق كنید.

چه كسی گفته كه نمی‌توان براساس جلد كتاب درباره آن قضاوت كرد؟ برای كودكانی كه هنوز توانایی خواندن ندارند، عكس روی جلد سرنخ اصلی آن‌ها در مورد كتاب است. پس این كتاب‌ها را به صورت عمودی بر روی قفسه كتاب‌خانه قرار دهید تا كودك شما به سرعت آن‌ها را ببیند و براساس جلدشان یكی از آن‌ها را انتخاب كند.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۸.كتاب‌ها را در جایی قرار دهید كه دست كودكان به آن‌ها برسد.

هر چه سن كودك كم‌تر باشد، قفسه‌های كتاب باید در ارتفاع كم‌تری نصب شده باشند. برای كودكان نوپا یك سبد كتاب بر روی كف زمین یا چند قفسه كوچك كه در ارتفاع كمی به دیوار نصب شده‌ است بسیار مناسب و كارآمد است.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۹.یك گوشه خالی و بیكار از اتاق را با كتاب پر كنید.

وقتی می‌توانید یك كتاب‌خانه كوچك در گوشه اتاق ایجاد كنید، چرا این فضا را بیكار و بی‌استفاده رها كنیم؟ وقتی از قفسه‌ها كم‌عمق و باز (مانند عكس بالا) كه در بالای سر كودك قرار می‌گیرند استفاده می‌كنید سعی كنید نرده‌های محافظی را بر روی كتاب‌ها قرار دهید تا كتاب‌ها از ارتفاع بر روی زمین نیافتند و كودك شما در معرض خطر قرار نگیرد.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک

۱۰.كودكان را به كتاب خواندن در تخت‌خواب خود تشویق كنید.

در كنار تخت‌خواب كودكان كتاب‌خوان مستقل قفسه‌های كتاب طراحی كنید تا آن‌ها بتوانند قبل از خواب و یا هر زمان دیگری در تخت‌خواب خود به مطالعه مشغول شوند. اگر دو كودك دارید و هر دو دارای یك اتاق خواب مشترك هستند، چراغ‌های گیره‌دار مخصوص مطالعه كتاب را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا هنگام كتاب خواندن مزاحم هم نشوند.

ایده های خلاقانه برای کتابخانه دراتاق کودک
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خانم خانما

      سلام به دست اندر کاران مجله برترین ها! ممنون' من هر روز مجلتون رو دنبال میکنم! لطف کنید مطالب بیشتری درباره ی خلاقیت بذارید! منظورم خلاقیت در دکوراسیون یا درست کردن وسایل لوکس با چیزهای دور ریز و بی مصرف! بازم ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج