۱۳۵۶۱۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

۶ درس بازاریابی از چالش آب یخ

محتوای شبکه های اجتماعی پر شده از ستاره ها، نوآوران، مدیران، ورزشکاران و سیاستمدارانی که در مشهورترین موضوع این روزها مشارکت کرده اند: چالش آب یخ.

ام بی ای نیوز: محتوای شبکه های اجتماعی پر شده از ستاره ها، نوآوران، مدیران، ورزشکاران و سیاستمدارانی که در مشهورترین موضوع این روزها مشارکت کرده اند: چالش آب یخ.

شاید شما هم به عکس العمل دوستان و آشنایانتان پس از مواجهه با چالش آب یخ خندیده باشید، و یا حتی خودتان در این برنامه شرکت کرده باشید، اما در هر صورت ویدئوهای مربوط به آن را حتما دیده اید. این ابتکار به جایی دست یافته که رویای هر بازاریابی است: جلب توجه گسترده و ویروسی جامعه در طول یک یا دو ماه.

6 درس بازاریابی از چالش آب یخ

چگونه این ابتکار ساده توانست مشارکت بزرگترین نام های شناخته شده - مثل بیل گیتس، شرلی ساندبرگ، مارک زوکربرگ، کوب بریانت، اپرا و فرماندار نیوجرسی کریس کریستی - را جلب کند؟

منافع چالش آب یخ به انجمن بیماری ALS می رسد؛ جایی که به جذب بودجه برای تحقیقات و درمان آمیوتروفیک لترال اسکلروزیز (لوگریک) و مراقبت از بیماران آن اختصاص دارد. این موضوع با مشارکت پیت فریتس - از اهالی بورلی هیلز- رونق گرفت و گرم تر شد؛ کسی که از سال ۲۰۱۲ دچار این بیماری است.

استارت آپ ها، شرکت های امروزی و همه انواع بازاریاب ها می توانند از موفقیت چالش آب یخ درس بگیرند. کسانی که تلاش می کنند تا یک کمپین ویروسی اجرا کنند لازم است این قدم ها را بردارند:

۱- هدف یا انگیزه را بشناسید

هدف چالش آب یخ این بود که آگاهی در مورد وجود بیماری و جذب کمک های نقدی جهت تحقیقات آن را افزایش دهد و در این مسیر بیش از آن چه انتظار می رفت موفق شد. هدف عملیاتی، ساده و واضح است و چالش، نیازمند تلاش زیادی از طرف مشارکت کنندگان نیست: حضور در فضای مجازی برای اهدای مبلغ، یا ریختن یک سطل آب یخ روی سر و یا هردو.

امروزه مصرف کنندگان سادگی و پیام مستقیم را دوست دارند. آن ها عموما برای فهمیدن پیام، زمان زیادی را برای خواندن تمامی یک متن، خبرنامه یا صفحه وب صرف نمی کنند. بازاریاب عزیز، سادگی دوست شماست.

۲- مسئله را آسان و بامزه کنید

تماشای این که مردم آب یخ روی سرشان بریزند و در حالی که بدنشان را جمع کرده اند، جیغ می زنند یا درجا خشکشان زده بامزه است. وبسایت ها سرشار از ویدئوها و تصاویر کسانی است که چالش را پذیرفته و این کار را انجام داده اند.

مردم دوست دارند بخندند؛ پس مخاطب خود را با ویدئو یا عکسی که از دیدنش لذت می برند سرگرم کنید. حفظ نشاط در همه موضوعات باعث می شود مردم با یک سازمان در جایگاهی انسانی ارتباط برقرار کنند و آن ها را ترغیب می کند تا از طریق مسیری قابل اعتماد در آینده مشارکت کنند.

۳- به موضوع فوریت ببخشید

کسانی که به چالش دعوت شده اند فقط ۲۴ ساعت فرصت دارند که مشارکت کنند. اگر می خواهید ایده ای شکوفا شود، محدوده زمانی را آنقدر کوتاه کنید که به سرعت روند پروژه را به پیش ببرد. با قراردادن ضرب الاجل برای مخاطبین، انجام دادن آن چه از آن ها خواسته اید، برایشان اولویت بالاتری پیدا می کند.

۴- ضریب رشد را در نظر بگیرید

این چالش از مشارکت کنندگان می خواهد تا سه نفر دیگر را برای مشارکت در این چالش دعوت کنند، و به این روش ضریب رشد قابل توجهی در کمپین ایجاد می کند.

تا جایی که امکان دارد اجازه بدهید مصرف کنندگانی که در یک کمپین ابتکاری شرکت می کنند، بتوانند شبکه ارتباطی خود را هم در آن موضوع درگیر کنند تا از شیرینی اضافه شدن دیگران به این تجربه هم لذت ببرند. بازاریاب با این کار نرخ نمایش برند را افزایش می دهد.

۵- ایده را در رسانه های مختلف منتشر کنید

اخبار چالش آب یخ، در بستر رسانه های اجتماعی مختلفی شامل فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب منتشر شد. اگر امید دارید که ایده یا کمپین شما به شکل ویروسی منتشر شود، امکان بازنشر اخبار آن را در بسترهای مختلف فراهم و آسان کنید و برای عدم مشارکت مخاطبین دلیلی باقی نگذارید.

۶- به مشارکت کنندگان احساس خوبی بدهید

همه دوست دارند نسبت به خودشان حس بهتری پیدا کنند. چالش آب یخ برای یک مسئله درمانی کمک مالی جذب می کند و فارغ از میزان کمک، مشارکت کنندگان در آن حس خوبی پیدا می کنند؛ چرا که به کسانی که نیاز دارند کمک می کنند.

بعلاوه این چالش، در مشارکت کنندگان حس اتحاد ایجاد می کند: آن ها در احساسات مثبت و هدفشان با افراد بزرگ و مشهور اشتراک پیدا می کنند.

راه اندازی یک کمپین ابتکاری مثل این به مشارکت کنندگان برای برقراری ارتباطی عاطفی با یک سازمان اجازه و امکان می دهد و فرصتی برای گفتگو میان آن ها فراهم می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج