۱۱۰۶۴۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
پ

حباب قیمت خودرو ترکید!

بازار خودرو تحت‌تاثير عرضه خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ كشور از حالت حبابي خارج شده و فاصله قيمت‌ها در بازار و كارخانه در حال كم شدن است.

روزنامه دنیای اقتصاد: بازار خودرو تحت‌تاثير عرضه خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ كشور از حالت حبابي خارج شده و فاصله قيمت‌ها در بازار و كارخانه در حال كم شدن است.

ايران‌خودرو و سايپا طي یک ماه گذشته نزديك به صد هزار دستگاه خودرو راهي بازار كرده‌اند، خودروهايي كه توليد شده درسال قبل و امسال هستند. بر همين اساس قيمت‌هايي كه تا پيش از اين به‌دليل كمبود خودرو در بازار به‌صورت حبابي در حال رشد بودند، شكسته شدند. كاهش قيمت خودروهاي داخلي در بازار باعث شده است تا فعالان بازار اين روزها را بهترين زمان خريد خودرو ارزيابي كنند.

يك فعال بازار در همين رابطه به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: روي هم رفته حباب بازار ترکیده، اما نبايد انتظار كاهش قيمت بيشتري را داشت. او در ادامه با اشاره به اين موضوع كه شايعه افزايش قيمت ۱۰ تا ۱۵ درصدي هنوز در بازار وجود دارد و باعث شده است مشتريان انتظار افزايش قيمت داشته باشند، مي‌گويد: شرایط فعلی بهترين زمان براي خريد خودرو است؛ زيرا انواع خودرو با قيمت‌هايي مناسب در بازار قابل معامله است.

بعد از انفجار حباب قيمت‌ها در بازار خودرو، محصولي مانند پژو پارس يورو۴ با يك ايربگ كه قيمت آن طي هفته‌هاي گذشته به‌صورت كاذب به ۳۹ ميليون تومان رسيده بود، با كاهشي چشمگير به ۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است.

هرچند حباب قيمت‌ها در بازار تا حدود زيادي ترکیده، اما مي‌توان مشاهده كرد كه فاصله قيمت بازار و كارخانه در رابطه با برخي محصولات همچنان عميق است. براي مثال پژو پارس با وجود كاهش قيمتي كه از هفته گذشته داشته است، همچنان در بازار ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر از كارخانه فروخته مي‌شود.

با توجه به اينكه تعداد زيادي از خودروهايي كه در ارديبهشت امسال به بازار عرضه شدند محصولاتي بودند كه به دليل دارا نبودن استاندارد يورو۴ و دو ايربگ در پاركينگ‌ها مانده بودند، خودروسازان اين اطمينان را به مشتريان مي‌دهند كه عرضه آنها به بازار باز هم با حجم زيادي نسبت به سال قبل ادامه پيدا خواهد كرد؛ زيرا برنامه آنها براي توليد امسال يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.

اما به گفته فعالان بازار قيمت برخي خودروها در بازار بسيار به قيمت كارخانه نزديك است. سمند سورن يكي از اين محصولات است كه در كارخانه قيمتي برابر با ۳۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و در بازار نيز با قيمت ۳۶ ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

زماني مناسب براي خريد

نگاهي به بازار خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد كه پژو ۲۰۶ تيپ ۵ طي هفته جاري با يك ميليون تومان كاهش قيمت همراه بوده است و به ۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است.

مدل صندوقدار اين محصول يعني ‌V۸ نيز از ۴۰ ميليون تومان كوتاه آمده و در بازار اين هفته ۳۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شده است.

تندر ايران‌خودرو نيز متاثر از كاهش قيمت‌ها بوده و با ۵۰۰ هزار تومان افت ۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. تندر پارس خودرو هم با همين ميزان كاهش قيمت ۴۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. مي‌توان گفت كاهش قيمت تندرها با شيب آرام‌تري اتفاق افتاده است؛ به اين دليل كه توليد اين خودرو هنوز با مشكلاتي همراه است. مدل دنده اتومات اين خودرو نيز روي قيمت ۴۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است.

اما پژو ۴۰۵ بنزيني نيز با كاهشي نيم ميليون توماني به قيمت ۳۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و مدل دوگانه‌سوز آن هم روي ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان باقي ماند.

سمند ال.ايكس نيز خودرويي است كه در مدل يورو ۲ خود قيمتي برابر با ۳۰ ميليون تومان و در مدل يورو۴ نيز ۳۱ ميليون تومان قيمت دارد كه از افت ۸۰۰ هزار توماني اين خودرو حكايت دارد.

رانا نيز از هفته گذشته روي ۳۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مانده است. اما نگاهي به قيمت محصولات سايپا نشان مي‌دهد كه قيمت اين محصولات در بازار نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. حسن فروزانمهر، مدير فروش سايپا در رابطه با چرايي ثبات قيمت محصولات اين شركت با وجود افزايش عرضه و اين ادعا كه قيمت‌ها در بازار تا ۱۵ درصد كاهش داشته‌اند، مي‌گويد: در حال حاضر محصولات سايپا به‌صورت يورو۴ عرضه مي‌شوند بر همين اساس قيمت‌هاي فعلي محصولات سايپا در بازار در مقايسه با قيمت‌هاي يورو۴ محصولات بسيار كاهش يافته است.

اين گفته فروزانمهر در حالي است كه براي مثال پرايد ۱۳۲ يورو۴ كه در كارخانه قيمتي برابر با ۱۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان دارد، در بازار ۲ و نيم ميليون تومان گران‌تر قابل فروش است.

اما همان‌طور كه اشاره شد قيمت محصولات سايپا در مدل‌هاي يورو۲ در بازار ثابت بوده است. پرايد ۱۱۱ طي هفته جاري روي قيمت ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي ماند. مدل‌هاي ۱۳۱ و ۱۳۲ نيز به ترتيب ۱۹ ميليون و ۵۰۰ و ۱۸ميليون و ۹۰۰ هزار تومان خريد و فروش مي‌شوند. تيبا نيز طي اين هفته در مدل يورو۴ خود ۲۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان قيمت داشته كه قيمت كارخانه‌اي آن ۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.

خودرويي مانند مگان فول آپشن هم كه توليد آن مدت‌هاست متوقف شده است، در بازار قيمتي برابر با ۹۴ ميليون تومان دارد. نيسان تيانا نيز ديگر خودرويي است كه خط توليد آن متوقف است و به همين دليل قيمت آن نيز با افزايش ديگري همراه شده و به ۱۵۰ميليون تومان رسيده است.

خودروسازان در حالي تلاش دارند با افزايش عرضه به بازار فاصله قيمتي بين كارخانه و بازار را از بين ببرند كه به نظر مي‌رسد تاكنون فقط موفق به شكستن حباب بازار شده‌اند.

حال بايد ديد با افزايش توليد خودروسازان، فاصله قيمت خودرو در بازار و كارخانه به معناي واقعي كم خواهد شد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همیشه شرایط در بازار ایران به نفع سودجویان بوده و هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این حباب نیست که ترکیده جیب مردمه که ترکیده با این تبلیغاتها نمیشه ماشین فروخت مردم به نان شبشون محتاجند امیدوارم از خواب خرگوشی بیدار شوید

      • ايمان

        نحوه جديد گدايي...!
        چقدر ديگه دلتون مياد اين مردمو بچاپيد،

    • حسن

      این حباب مبابها همه تبلیغاته خوب بلدین بازارگرمی بکنین اگرمیخاین حباب بترکه 2راه وجودداره اول کیفیت دوم ارزون بودن اخه پرایدکجاش22م می ارزه درعرض 2سال 140%گرون شدن ترکیدن حبابه عزیز

    • رضا

      چقدر گرفتید تا اینجور تبلیغ کنید " این خبر نیست تبلیغ است "

    • علی

      سال سال دریغ از پارسال

    • جیگر

      مردم را چی فرض کرده اند، خودروی تولیدی پارسال را الان می دهند بیرون، بعد هم حباب شکست و ماشین تک نرخی شد و بهترین زمان برای خرید.....
      آخ جان مردم بشتابید بخریم بخریم خریم خریم خریم

    • شهروند متوسط دیروز فلاکت زده امروز

      من که ندارم بخرم حالا 100 میلیون یا 10 میلیون اونا که دارند بروند بخرند
      این گاری ها ببخشید ارابه های مرگ گوارای وجودشان

    • سینا

      وقتی صنعتی انحصاری ودربست باشه نتیجش میشه همین شاید ازاین جهت فرصت مناسبی برای خرید خودرو هست که تا چند ماه دیگه قیمت پراید می خواد بشه 50میلیون تومان ازکجا معلوم!

    • هموطن

      عجب مفهوم ترکیدن و هم فهمیدیم.
      میخوایی بازار خرید و داغ کنی چرا دروغ میگی داداش.
      خودروهایی 2 زاریتونو به زور به مردم میخورونین
      جرات دارید درها رو باز کنید ببینید کسی اشغال های شماها رو عددی حساب می کنه خودروی ملی خودروی جیب خالی کن مردم

    • رضا

      حبابشضون نترکیده که،منفجر شده...مردم و چی فرض میکنن...100 درصد گرون میکنن بعدش 1 درصد ارزون میگن حباب ترکروندیم

    • bolbol

      بی خیال بابا بازار گرمی اندازه ای داره قیمت واقعی خودرو های ذکر شده زیر 10میلیون تومن

    • naser

      بشرح فوق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج