جاباما
۱۰۰۹۰۰۴
۸ نظر
۵۰۱۸
۸ نظر
۵۰۱۸
پ

۲۰ دانشگاه جوانِ ایرانی در جمع برترین‌های دنیا

نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه‌های جوان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر اساس این رتبه بندی ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا حضور دارند.

خبرگزاری تسنیم: نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰ از همان روشی که دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می‌کند استفاده می‌کند و ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد اما در این رتبه بندی خاص، دانشگاه‌هایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال مدنظر هستند.

دانشگاه‌های ایرانی نیز در این رتبه بندی حضور دارند. در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان دنیا حضور داشتند که اکنون در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز تعداد ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۱۴ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

۲۰ دانشگاه برتر ایرانی در جمع دانشگاه‌های جوان دنیا

۲۰ دانشگاه جوانِ ایرانی در جمع برترین‌های دنیا

شاخص‌های عملکرد به پنج حوزه تقسیم می‌شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).

تدریس و آموزش 30 درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان 10 درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، 6 درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، 3 درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، 8 درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و 3 درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.

این رتبه بندی امسال بین نوامبر 2018 و مارس 2019 انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاه‌ها در رشته‌ها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. داده‌های سال 2019 با نتایج نظرسنجی سال 2018 ترکیب شده و بیش از 21 هزار مورد پاسخ جمع آوری شده‌اند.

تحقیقات نیز 30 درصد وزن دیگر این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات 12 درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات 9 درصد و بهره وری تحقیق نیز 9 درصد در این شاخص سهم دارند. برجسته‌ترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.

برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال‌های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شده‌اند.

استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی 30 درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاه‌ها در گسترش دانش و ایده‌های جدید پرداخته شده است.

تایمز برای بررسی این موضوع داده‌های استنادات و کتابشناختی 77.4 میلیون استناد به بیش از 12.8 میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شده‌است، را بررسی کرده‌اند. این داده‌ها شامل بیش از 23 هزار و 400 نشریه دانشگاهی است که در پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سال‌های 2014 تا 2018 نمایه شده‌اند.

چشم انداز بین المللی نیز 7.5 درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی 2.5 درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی 2.5 درصد و همکاری بین المللی 2.5 درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می‌شود.

در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.

شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی 2.5 درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاه‌ها به میزان درآمد دانشگاه‌ها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیت‌های انتقال دانش نگریسته است.

10 دانشگاه برتر دنیا در میان رتبه بندی دانشگاه‌های جوان 2020 تایمز

۲۰ دانشگاه جوانِ ایرانی در جمع برترین‌های دنیا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهریار

      نگفتین دانشجویان این دانشگاههای برتر، بعد از فارغ‌التحصیلی به چه کارهایی مشغولند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میوه فروشی

    • ناشناس

      دانشگاه بابل؟؟؟؟؟؟ :))))) آره حتما

    • رحیم اسماعیل پور

      دانشگاه آزاد جمهوری اسلامی ایران در کجای جدول و رده بندی هست من فقط این را اطلاع دارم موسیس آن خودشان این دانشگاه را قبول نداشتند چونکه فرزندان خود را در دانشگاه های خارج کشور فرستادند.

    • بدون نام

      نمي دونم چرا فكر مي كنم اين رتبه بندي پفكيه. هميشه دانشگاه نوشيرواني بابل توي اون هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که تازه ایم این دانشگاه روشنیدیم

    • بدون نام

      واقعا مایه تاسف بیشتر خروجیهای همین دانشگاهها در ایران یا فاقد شغل هستند یا شغل پاره وقت با رتبه بالای کنکور

    • بدون نام

      قبلا که دانشگاه کاشان جزو صد دانشگاه برتر دنیا بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج