جاباما
۱۰۰۸۸۸۳
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

وزارت صنعت: مردم احتکار اجناس را گزارش کنند

سرپرست وزارت صمت گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی را در کشور داری، ولی برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۹ برای تولید لوازم خانگی ۱۲ میلیون دستگاه است.

خبرگزاری فارس: حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت امروز (چهارشنبه ۴ تیر) پس از جلسه هیأت دولت در گفتگوی زنده تلویزیونی درباره تنظیم بازار لوازم خانگی و نظارت بر آن اظهار داشت: ما هم اکنون در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی را داریم. و برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۹ برای تولید لوازم خانگی ۱۲ میلیون دستگاه است.

وی افزود: بین میزان ساخت ایران و ساخت داخل در انواع لوازم خانگی تفاوت وجود دارد و این در حالی است که برخی لوازم خانگی‌ها تا حدود ۹۰ درصد قطع وابستگی شده و ساخت داخل شده است. البته میانگین وابستگی قطعات تولید لوازم خانگی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: ضریب وابستگی تولید لوازم صوتی تصویری بیشتر است اما این نوید را می‌دهم تا پایان سال جاری خط تولید تلویزیون داخلی که ضریب اتکای آن خیلی بالا باشد در کشور راه‌اندازی کنیم.

مدرس‌خیابانی گفت: در بخش لوازم خانگی آنچه برای ما مهم است، مواد اولین کارخانجات است و با توجه به وقفه‌ای که در ابتدای سال جاری داشتیم آنها بسیار نگران بودند. اما برای آنکه به فرمایش مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید برسیم باید در زمینه تامین مواد اولیه اقدام کنیم. ولی اگر نتوانیم مواد اولیه این کارخانجات را تامین کنیم نمی‌توانیم به اهداف مدنظر برسیم.

وی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات و آزادسازی منابع گشایش خوبی صورت گرفته است. به طوری که در خرداد ماه توانستیم ارز تولید کنندگان لوازم خانگی را تا تهیه کنیم و به همین دلیل امیدواریم بتوانیم با این کار ارز اولیه برای تهیه مواد اولیه کارخانجات تولیدی را تهیه کنیم.

سرپرست وزارت صمت درباره تقاضای ایجاد شده در بازار برای خرید محصولات لوازم خانگی، اظهار داشت: به نظر می‌رسد با نااطمینانی که برخی از شاخص‌های کلان اقتصادی ایجاد کرده است، مقاومتی در عرضه لوازم خانگی است که بخشی از فروشندگان یا تولید کنندگان و دارندگان، مقاومت کرده و کالایشان را نگهداری می‌کنند؛ اما در برنامه ابلاغ شده اعلام کردیم هیچ کسی حق انبار کردن و احتکار کالا را ندارد و مردم می‌توانند هر جایی که لوازم خانگی احتکار شده را مشاهده کردند که ممکن است در برخی منازل متروکه و یا انبارها و پاساژها مشاهده کردن اطلاع دهند.

وی گفت: سامانه ۱۲۴ به یک کمیته نظارتی متصل است و کمیته نظارتی شامل سازمان حمایت و گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسان اصناف و دادستانی در آن عضو هستند و به پرونده تخلفات رسیدگی می‌کنند ضمن اینکه به کارخانجات تولید لوازم خانگی هم اعلام کردیم بیش از اندازه‌ای که نیاز است نباید کالا در انبارهایشان باقی بماند. همچنین سازمان حمایت هم قریب به ۴۱ کارخانه را سقف قیمت قابل قبول آنها اعلام کرده است و بخشی از افزایش قیمت که منطقی بود و پذیرفتنی است توسط سازمان حمایت تعیین شده است و در معرض دید عموم قرار دارد.

مدرس‌خیابانی گفت: اگر کسی شکایتی در مورد گرانفروشی لوازم خانگی دارد می‌تواند شکایت کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی این وزارتخانه به منظور عرضه مستقیم لوازم خانگی برای بسیار از اقشار هدف، گفت: ‌مزدوجین زیر مجموعه سازمان‌های حمایتی و یا سازمان بازنشستگی می‌توانند در قالب بسته‌ای که ۴ قلم اصلی لوازم خانگی یعنی یخچال و فریزر، اجاق گاز، لباسشویی را با قیمت کارخانه خریداری کنند. و حتی برخی کارخانه‌ها اعلام کردند که سود هم نمی‌خواهند تا بتوانندبه مزودجین جدید کالاهایشان را عرضه کند لذا معاونت قضایی وزارت صمت در حال امضای صورتجلسه با این کارخانه‌ها است تا بتوانند کالاهایشان را بی‌واسطه در اختیار مصرف کننده نهایی قرار دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احتکار خودرو چی

    • بدون نام

      عزیزم امری نیست گلم.

    • بدون نام

      چشم بیرون نیاید عزیز هوا گرم سرما می خورید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج