جاباما
۱۰۰۸۳۵۷
۱۱ نظر
۵۰۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۴
پ

تهدید عجیب زنان از سوی مردان زورخانه‌ای!

ممانعت هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان تهران از ورود و فعالیت بانوان در زورخانه‌ها، یکی از حواشی چند روز اخیر ورزش بود که واکنش خیلی‌ها را برانگیخت.

روزنامه شرق: ممانعت هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان تهران از ورود و فعالیت بانوان در زورخانه‌ها، یکی از حواشی چند روز اخیر ورزش بود که واکنش خیلی‌ها را برانگیخت. داستان از جایی شروع شد که صبح روز جمعه، ۲۳ خرداد، دو نفر از بانوان علاقه‌مند و محجبه این رشته، به‌ همراه یک دختر‌بچه هشت‌ساله‌، برای انجام تمرینات، به زورخانه ولیعصر در شهر قدس تهران رفتند.

پس از ورود این زنان به زورخانه که با اجازه مسئول زورخانه انجام می‌شود، مرشد نیز برای احترام به ورود بانوان، مشغول به نواختن ضرب زورخانه می‌شود تا یکی از آنها در میان گود برای لحظاتی کوتاه کباده‌کشی کند. زنان حاضر در زورخانه نیز از حرکات تمرینی و نمایشی خود فیلم و عکس تهیه کردند و در همان روز آن را در فضای مجازی منتشر کردند؛ فضایی جنجال‌برانگیز که باعث شد تنش بر سر فعالیت بانوان در ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بدتر از قبل شود. به‌طوری‌که حکم به ممنوعیت کامل بانوان در زورخانه بدهند!

ساعتی پس از انتشار فیلم کباده‌کشی یکی از این بانوان که با مانتو و مقنعه است، مسئولان هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای استان تهران و هیئت شهر قدس بلافاصله با «ولی کارگر»، کلیددار زورخانه ولیعصر، تماس می‌گیرند و ضمن احضارش به هیئت زورخانه‌های شهرستان شهر قدس، او و مرشد زورخانه‌اش را از کار برکنار می‌کنند.همین اتفاق کافی بود که هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای تهران در اقدامی نسنجیده و عجولانه، با دستور کتبی از رؤسای هیئت‌های شهرستان‌های استان تهران بخواهد که با ورود زنان به زورخانه‌ها به‌ صورت جدی برخورد کنند و حتی این اجازه را ندهند که آنها به‌عنوان تماشاگر هم وارد این محیط شوند؛ اما ممانعت از ورود بانوان تهرانی و توابع آن به زورخانه‌ها در حالی ازسوی هیئت استان رسما ابلاغ شده که عملا این هیئت اجازه آن را ندارد که دست به چنین حرکتی بزند؛ چراکه این فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، به‌عنوان متولی این رشته، تصمیم‌گیرنده اصلی در امور آن است.

نکته درخور توجه دیگر اینجاست که چطور یک هیئت استانی با وجود فتوای مراجع تقلید سرشناسی مانند آیات مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی و شبیری‌زنجانی که فعالیت بانوان را در ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی با حفظ شئونات اسلامی بدون اشکال شرعی عنوان کرده‌اند، چنین حکمی را صادر کرده است. مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «دوستان ما در هیئت تهران سلسله‌مراتب را رعایت نکردند و به همه زورخانه‌‌های استان بخش‌نامه‌ای را زدند که از ورود زنان به زورخانه جلوگیری کنند. رئیس هیئت هم این نامه را ننوشته و این کار از سوی نایب‌رئیس هیئت انجام شده است.

انجام چنین کارهایی روال قانونی دارد و این‌طور نمی‌شود که بدون مشورت و ملاحظه تصمیم گرفت. تصمیم‌گیرنده اصلی درباره ورود و فعالیت بانوان ایرانی در ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، وزارت ورزش و جوانان است. متأسفانه دوستان در این موضوع عجله کردند و ما این رفتارها را اصلا نمی‌پسندیم. اگر هم اتفاقی افتاده باشد که موجب نارضایتی شود، باید تذکر داده شود، نه اینکه یکباره حکم به ممنوعیت حضور بدهیم. تمام تلاش ما این است که با حفظ چارچوب‌ها زمینه را برای فعالیت زنان علاقه‌مند در این رشته مهیا کنیم. نباید با شلوغ‌کاری فضا را متشنج کنیم. ما این اتفاقات را به مدیرکل ورزش و جوانان استان ابلاغ کرده‌ایم و دنبال آن هستیم تا حلش کنیم».

تا پیش از این قضایا، بانوان این اجازه را داشتند که به‌عنوان تماشاچی وارد زورخانه شوند؛ اما حالا با به‌وجود‌آمدن این جنجال‌ها آنها دیگر این اجازه را ندارند که حکم یک تماشاچی را هم داشته باشند. فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی پهلوانی در شرایطی مدت‌ها به دنبال این بوده تا فضا را برای ورود قانونمند بانوان به این ورزش ملی- مذهبی باز کند که هیچ مساعدتی از فدراسیون بین‌المللی این رشته ندیده است؛ فدراسیونی که مسئول و متولیانش خود ایرانی هستند و مقر آن در تهران است.

جوهری در واکنش به بی‌تفاوتی فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به موضوع زنان می‌گوید: «توقع ‌ما این است که همه کمک کنند تا خانم‌ها هم بتواند در این رشته رسما شروع به کار کنند. ما نظر علما و مراجع دینی‌مان را در‌این‌باره جویا شده‌ایم. آنها هیچ مخالفتی با این حضور زنان در گود یا زورخانه ندارند؛ اما باز هم می‌گویم در وهله اول این وزارتخانه است که باید موانع را از میان بردارد. ان‌شاءالله به‌زودی جلسه‌ای با مسئولان وزارتی خواهیم داشت تا ببینیم چه باید بکنیم». تبعیض جنسیتی بر سر فعالیت بانوان در ورزش باستانی به‌قدری تند بوده که مخالفان این قضیه معتقدند حضور بانوان در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، تقدس گود زورخانه را از بین می‌برد! نتیجه این طرز تفکرها باعث شده تا اندک تلاش‌هایی هم که برای آغاز به کار زنان و دختران علاقه‌مند به این رشته انجام شده بود، کاملا از بین برود و فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌‌ای و کشتی پهلوانی با فضایی ملتهب مواجه شود.

چند روز پیش از حضور بانوان در زورخانه ولیعصر، تعدادی از پیش‌کسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای، طلاب و نیروهای مسلح هم در واکنش به حمایت‌های مسئولان این فدراسیون از بانوان در مقابل زورخانه «شهید عراقی» تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان در بیانیه‌‌ای درباره هرگونه برنامه‌ریزی برای حضور زنان در این رشته کهن که ریشه در فرهنگ و آیین این مرز‌و‌بوم دارد، هشدار دادند. آنها همچنین حمایت از حضور زنان در این رشته را امری مذموم و ناپسند و آن را لکه‌ ننگی بر کارنامه مسئولان فدراسیون توصیف کردند.

شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که یکی از زنان علاقه‌مند به ورزش‌های زورخانه‌ای به «شرق» می‌گوید مردان این رشته تهدید کرده‌اند که اگر به‌عنوان تماشاگر هم به زورخانه بیایید، لباس‌های‌مان را از تن درمی‌آوریم تا دیگر زنان حتی برای تماشا هم نتوانند وارد زورخانه شوند!‌ اگرچه در‌حال‌حاضر تعداد زنانی که علاقه‌مند به ورزش‌های زورخانه‌ای هستند، در سطح کشور خیلی اندک است؛ اما در همین شرایط سخت هم مسئولانی در استان‌ها وجود دارند که با نگاه مثبت اجازه ورود بانوان را به زورخانه‌ها بدهند.

به‌هر‌حال باید دید معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان که در چند سال اخیر زمینه را برای آغاز به کار بانوان در رشته‌هایی مانند کشتی و وزنه‌برداری که عموما مردانه نامیده می‌شوند، فراهم کرده، درباره ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی چطور عمل می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چ چ

      جدیدا دشمنان اسلام وانقلاب وایران تنها را مبارزه وبچالش کشیدن ایران را روی زنان ودختران ایرانی سرمایه گزاری کرده اند، ورودزنان باستادیوم،دوچرخه سواری درملاء عام،زور زدن در زورخانه ها وووووو ونهایتا چندوقت دیگر میخواهند کشتی گیر شوند ، وبعدش هیچ ، اشکالی نداره همین تعداد رو دولتمردان اعزامشون کنند سوریه وعراق بروند با داعش بجنگند والسلام

    • بدون نام

      عمده تصمیمات ما در همه ی زمینه ها و مشاغل از روی عصبانیت و بدون تفکر درازمدت و به شکل لحظه ای و نسنجیدن جوانب دیگر کار گرفته می شود که صدمات جبران ناپذیری رو در پی داره برای همینه که تو هیچ زمینه ای بجز افزایش قیمت ها ثبات نداریم اینجا هم بجای تذکر به این مورد (اگر خلاف قانون باشد) کل صورت مسئله رو پاک کردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینهایی که با ورود زنان مخالفن در خفا همه نوع کار میکنن.همه تصمیمات توی کشور ما ظاهریه.اینو زمان ثابت میکنه

    • حسام زاخار

      واقعا باید خون گریه کرد تو این مملکت هوه چی درسته فقط ورود خانم ها ب ورزشگاه ها مشکل اصلی شده خاک بر سرمون انگار قراره برن کاواره نیست ک مملکت پر از تفریح و دنوع زیاده گیر دادن ک چرا میان تماشا تخم مرغ هزار تومن دلار بیست هزار تومن پراید هظتاد میلیون من لیسانس فروشنده سوپرمارکت ماهی یک میلیون تومن ننگ به تمام باعث وبانیش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام

      • بدون نام

        سلام

      • بیتاپرسپولیسی

        تو چقد بیسوادی چقد غلط املایی داری

    • یک مردمتفکر

      دخترا به جای اینکه بیان زورخونه می تونن برن به خاله بازی ادامه بدن تا به یک جایی برسن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسمتو اشتباه گذاشتی باید میذاشتی یک مرد متحجر یا متنفر شماهم به جای ول گشتن تو زور خونه میتونی بری کار کنی

      • بدون نام

        پس شما چرا اینجا ول میگردی؟؟؟ برو دنبال پول درآوردن و جون کندن چون وظیفه مرد پول دراوردنه

    • ..

      ببین به کجا رسیدیم که نفس کشیدنمونم حرام کردن آخه چطور به خودشون اجازه می دن برای مردم تصمیم بگیرن و خودخودکی قانون بزارن مگه قرون وسطی ست؟ بعدم خواهشا ادای روشن فکرارو درنیارین وقتی با کاراتون اثبات می کنین که چقدر تنگ ذهنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج