۱۰۰۷۹۰۰
۹۹ نظر
۵۰۳۰
۹۹ نظر
۵۰۳۰
پ

لیلاز: تا شهریور دوام بیاوریم، دیگر اتفاقی نمی‌افتد

مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند. کارگر کف خیابان یا کشاورز هیچ چیزی از مذاکره با آمریکا گیرش نمی‌آید و این یک توقع نابجا است که خیال کنیم با مذاکره مجدد به طور مثال تورم حل می‌شود."

خبرگزاری تسنیم: قطعنامه سیاسی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گزارش جانبدارانه و تحت فشار آمریکای گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره ماجرای آرامکو تردیدی باقی نمی‌گذارد که طرف اروپایی و آمریکایی در حال اجرای یک کارزار جدید برای فشار روانی به ایران برای مذاکره و دست‌برداشتن از برخی مولفه‌های قدرتش است.

از سوی دیگر بحران کرونا نیز فشارهایی را به اقتصاد ایران {در کنار اقتصاد دنیا} تحمیل کرده است. یک پرسش رایج در این سالها و از جمله در ایام اخیر آن است که آیا مذاکره با آمریکا و اروپا می‌تواند راهی به سوی بهبود اقتصاد ایران داشته باشد یا خیر؟ با سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره گفت‌وگو کردیم. او راجع به تاثیرات جهانی و داخلی کرونا بر اقتصاد و همچنین این پرسش که آیا مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی سودمند است یا خیر؟ نکاتی مطرح کرده است که در ذیل می‌آید:

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما کرونا چه تاثیر عینی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟، با بیان اینکه مدیریت اجرایی کشورمان در مجموع بهتر از بسیاری از کشورها توانست شیوع این بیماری در سطح کشور را کنترل کند، خاطرنشان کرد: این اولین بحران بین‌المللی به معنای واقعی تاریخ بشر است و حتی جنگ جهانی دوم نیز این گونه نبود.چراکه در جنگ جهانی دوم بسیاری از مناطق دنیا اساساً تحت الشعاع این جنگ قرار نگرفتند یا لااقل تاثیر محدود از این جنگ گرفتند.

لیلاز با تاکید بر اینکه شواهدی که از پژوهش محققان علوم پزشکی منتشر شده حاکی از آن است که مسئله کرونا به این زودی‌ها جمع نمی‌شود،‌ گفت: در وهله اول معتقدم این ویروس ما را به عصر مرکانتیلیسم (Mercantilism) یعنی قرون شانزدهم و هفدهم میلادی و عصر دولت‌های ملی و عصر این که پیروزی من شکست شماست برگردانده است که این مسئله بدون شک بزرگترین ضربه‌ای است که تاکنون به پروژه جهانی‌سازی یا همان Globalization وارد شده است. به طوری که همه شواهد نشان می‌دهد اقتصاد کشورهای غربی در مقایسه با اقتصاد کشورهایی چون ایران آسیب بیشتر دیده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: یافته‌ای که می‌توان از این ماجرا درآورد این است که شواهد اولیه نشان می‌دهد دولت‌ها هر قدر بزرگ‌تر باشند آسیب کرونا به آنها کمتر بوده است که این مسئله به موضوع دولت‌های حداقلی بازمی‌گردد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه ویروس کرونا، به فدرالیسم ضربات بسیار بزرگی وارد کرد، خاطرنشان ساخت: این ویروس نشان داد که اساس بیچارگی رژیم آمریکا، فدرالیسم بودنش است. از آنجا که در ایالات متحده هارترین طبقه سرمایه‌داری که در تاریخ شناخته شده، حاکم است، در این کشور هر چیزی از جمله ویروس کووید ۱۹ به شکل اسکناس دیده می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که از نظر کیفیت مواجهه کشورها با کرونا، عملکرد بریتانیا بهتر از آمریکا و به همان نسبت عملکرد فرانسه بهتر از بریتانیا، عملکرد آلمان بهتر از فرانسه، ایران بهتر از آلمان، چین بهتر از ایران و الی آخر باشد.

لیلاز: تا شهریور دوام بیاوریم، دیگر اتفاقی نمی‌افتد

لیلاز با تاکید بر اینکه چه از لحاظ اقتصادی و چه از منظر ژئوپلتیکی آسیبی که ایران از همه‌گیری ویروس کرونا دیده به مراتب کمتر از بقیه کشورهای دنیا است، تصریح کرد: در عرصه مبارزه با کرونا هر چقدر اقتصادها ادغام‌تر شده بودند و یا اصطلاحاٌ گلوبالیزیشن‌شان بیشتر بوده باشد، بیشتر تحت شعاع کرونا واقع شده و آسیب بیشتری دیده‌اند. بر همین اساس است که اقتصاد ایران که به دلیل فشار وحشتناک تحریم‌ها در 42 سال گذشته و به ویژه دو سال اخیر در انزوای شدید بوده، از نظر اقتصادی متحمل آسیب کمتری به نسبت دیگر کشورهای دنیا شده است.

وی افزود: نکته دوم این است که به واقع کاری که غرب در این سال‌ها با تحریم‌های خود با ایران کرد، همان کار را کرونا با غرب انجام داد. بنابراین اگرچه ما از نظر اخلاقی نسبت به این که تعداد زیادی از مردم اروپا و آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند ناراحتیم ولی به لحاظ ژئوپلیتیک، مقوله کرونا را فرصتی می‌دانیم که به ما یک مهلت تجدید قوا در برابر تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها را داده است.

لیلاز با بیان این که ‌ شواهد نشان می‌دهد بیشترین فشار کرونا از نظر اقتصادی بر روی بخش خدمات آمده است، تصریح کرد: در شرایطی که 85 تا 90 درصد اقتصاد کشورهایی چون آمریکا، آلمان و فرانسه روی بخش خدمات استوار شده، این بخش تنها 54 درصد از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است که این مسئله خود گویای چرایی آسیب کمتر ایران از کرونا به نسبت کشورهای پیشرفته و صنعتی است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های اصلی کرونا برای اقتصاد دنیا این بود که مثلاً تا به حال تصور نمی‌شد روزی برسد که همه هواپیماهای مسافربری دنیا زمین‌گیر شوند و به همین دلیل این اندازه فرودگاه و آشیانه برای آنها تعبیه نشده بود ولی ناگهان همگی روی زمین نشستند و این در تمام کشورهای جهان منجر به بروز بحران شد. به طور مثال آسیبی که هواپیمایی امارات از زمین‌گیر شدن هواپیماهای خود دید قطعا قابل مقایسه با هواپیمایی هما نیست. همین مسئله برای هواپیمایی لوفتانزا و هواپیماهایی آمریکا نیز قابل تعمیم است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخش کشاورزی از کرونا تاثیر چندانی ندیده باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم بخش کشاورزی هنوز 10 درصد GDP یا تولید ناخالص اقتصادی ایران است و این نسبت در آمریکا ممکن است یک تا 1.5 درصد باشد،با توجه به برکنار بودن نسبی بخش کشاورزی از بحران کرونا، این موضوع نیز به اقتصاد ایران کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در اسفند ماه، تصورم این بود که اگر تا آخر اردیبهشت بتوانیم کرونا را مهار کنیم، این ویروس بین 2 تا 3درصد GDP ایران را از بین ببرد. اما امروز ارزیابی‌ها بیانگر این است که احتمالاً این میزان به 6 درصد افزایش یافته است اما با این حال معتقدم با توجه به بازگشت مراکز تولیدی کشور به وضعیت پیش از محدویت‌های کرونایی، بخش مهمی از این عقب‌ماندگی در تولید در نیمه دوم سال 99 جبران می‌شود.

لیلاز تاکید کرد: معتقدم شرایط بسیار سختی داریم ولی اگر تا آخر مرداد و شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی‌افتد و قادر خواهیم بود که از شرایط بحرانی در حوزه اقتصادی به سلامت عبور کنیم. با این حال بر این باورم که باید این مسئله را نیز مورد تاکید قرار داد که کاهش 2تا 4درصد از تولید ناخالص داخلی‌ کشور یک عدد بسیار بزرگ به حساب می‌آید؛ به تعبیر دقیق‌تر اگر GDP ایران را 4 هزار تریلیون تومان -به قیمت جاری- در نظر بگیریم هر یک درصد آن معادل 40 هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین 2 تا 4 درصد GDP یعنی حدود 80 تا 180 هزار میلیارد تومان.

وی افزود: کل بودجه عمومی دولت امسال 460-470 هزار میلیارد تومان است. یعنی 3 برابر آسیب ناشی از کرونا که به GDP وارد شده است. ولی این عدد که 2 تا 4 درصد است را باید با 8 درصدی که در آمریکا است یا 20 درصدی که در بریتانیا یا 7-8 درصدی که در آلمان یا چین است مقایسه کنید.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه در آمریکا اگر به قیمت اسمی حساب کنیم، هر یک درصد یا 2 درصد رشد اقتصادی آن، معادل کلGDP ایران می‌شود، تأکید کرد: این رقم به قیمت «قدرت برابری خرید» هر 5 درصد آن است{هر 5 درصد رشد اقتصادی آمریکا معادل کل GDP ایران است}؛ اگر این اعداد را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که به اندازه یک و نیم برابر کل اقتصاد ایران، از اقتصاد آمریکا به خاطر کرونا از بین رفته است. آسیبی که بریتانیا دیده هم وحشتناک است به نوعی که به گفته مسئولان این کشور، بحران اقتصادی که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا به انگلستان تحمیل شد،‌ در صد سال اخیر بی سابقه بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: بحران کرونا در مجموع به لحاظ ژئوپلتیک به نفع ایران تمام شد. چرا که به برخی از بدترین دشمنان یا رقبای ما همچون عربستان آسیب‌های جدی وارد کرد. به طور مثال آسیبی که عربستان از کاهش درآمد نفت از کرونا دید شاید 20 برابر آسیب ایران باشد. به همین واسطه است که بنده احتمال ناآرامی در عربستان را بیشتر از ایران پیش‌بینی می‌کنم. علت این مسئله نیز این است که حکومت عربستان هم‌اکنون در حال مصرف کردن ذخایر خود بوده و به همین واسطه شروع به کاهش یارانه‌ها کرده است. همچنین اقتصاد روسیه به عنوان یکی از رقبای ایران تحت تاثیر همه‌گیری کرونا و موضوع نفت آسیب دیده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به آثار ژئوپلیتیک بحران کرونا بر مقدرات سیاسی حاکم بر کشور گفت: یکی از آثار ژئوپلیتیک کرونا در ایران این است که هرگونه مصالحه با آمریکا را بلاموضوع کرده است؛ به این معنا که علاوه بر اینکه تاکنون از نظر سیاسی مصالحه با آمریکا غلط بود اما این مسئله از این پس از نظر اقتصادی نیز بی معنی شده است. چراکه حتی اگر با آمریکا مصالحه نیز بکنیم، دیگر بازار نفتی وجود ندارد که بتوانیم در آن نفت خود را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی 6 میلیون بشکه نفت از ظرفیت تولید اوپک کم شده و از این تعداد اگر 500 هزار آن تلاطم ایجاد می‌کرد قیمت نفت به بشکه ای 40 دلار می‌رسید؛ یعنی ورود ایران به بازار جهانی بسیار دشوار خواهد بود و اگر این ورود اتفاق بیافتد و الآن بتوانید 2 میلیون بشکه نفت نیز صادر کنیم با بشکه‌ای 40دلار روی هم 80میلیون دلار می‌شود که در مجموع سالی 24 تا 25 میلیارد دلار می شود. این مسئله در حالی است که در بدترین سال دولت آقای احمدی نژاد، درآمد نفت ایران 65 میلیارد دلار بود و در حالی که بهترین سال دولت آقای روحانی 33 میلیارد دلار بود به واقع وحشتناک است.

لیلاز تاکید کرد: بنابراین اگر فرض کنیم به یک باره وسط توافق هسته‌ای بیافتیم و 24 ساعته محدودیت‌ها برداشته شود نیز باز هم درآمد نفتی ایران به بیش از سالی 25 میلیارد دلار نمی‌رسد که این رقم به راحتی در حوزه‌های دیگر قابل جبران است و بنده یقین دارم عدد واقعی درآمد غیر نفتی‌مان بیش از 60 تا 70 میلیارد دلار است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا شما معتقدید مذاکره نه تنها با عقل سیاسی نمی‌خواند،بلکه صرفه اقتصادی نیز ندارد؟، تأکید کرد: بنده معتقدم مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند. علت اینکه زمزمه‌هایی برای مذاکره مجدد در حال شنیده شده است این است که لوله‌ای که دزدان تا به حال از آن خورده‌اند در حال خالی شدن است.

به طور مثال شاید برخی از آنهایی که بچه‌هایشان در کانادا هستند، کارت‌های بانکی‌شان بسته شده و پاسپورت‌هایشان در شُرف منقضی شدن است و برخی از آنها به همین واسطه دارند از کوره در می‌روند ولی کارگر کف خیابان یا کشاورز چیزی گیرش نمی‌آید و این یک توقع نابجا است که خیال کنیم با مذاکره مجدد به طور مثال تورم حل می‌شود.

لیلاز در عین حال با بیان اینکه من هیچگاه مخالف یک مصالحه شرافتمندانه نبوده‌ام و این گونه نیست که اساساً با هر گونه مصالحه‌ای مخالف باشم، گفت:‌ ایالات متحده باید به برجام بازگردد و ما باید مطالبه خسارت کنیم. اگر موفق شویم از نظر دیپلماتیک عاقلانه رفتار کنیم آمریکایی‌ها بیشتر از این ضربه‌ای که به ما زدند قادر نخواهند بود بزنند. مشکلات اقتصاد ایران اساساً متعلق به خودش است و کرونا بار دیگر این واقعیت را نشان داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای تئوریسین یعنی میفرمائید مدیریت شما بی عیب و نقص و مطابق استانداردهای جهانی و با نهایت همدلی با مردم و تعامل با دنیا بوده است و فقط سیل و زلزله و ملخ و کرونا و ...اجازه ندادند این مدیریت شما شکوفا شود؟کی از شما خواسته مانیفست بدهید تو این شرایط؟فکر نمیکنید سکوت بعد از گندکاری بهتره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماها فکر نمی کنید زیر هر مطلبی نق نق نکنید و حرفهای تکراری نزنید بهتره؟

      • بدون نام

        اصلا متن رو خوندید یا فقط با دیدن تیتر نظر دادید؟

      • بدون نام

        از وقتي يادمه ما هميشه در برهه حساس كنوني بوديم !!!!

      • بدون نام

        سفرنامه کنت دو گوبینو را بخوانید(مربوط به اوایل دوره ناصرالدینشاه) نوشته: 1_ ۹۹ درصد مردم ایران ذاتا" دلال هستند ۲_ ایران عملا" دولت نداره و همه چیز به حال خود رها شده ۳_ نه حکومت دلش برای مردم میسوزد و نه مردم برای میهن ۴_ همه مردم با حرارت از دین و مذهب صحبت می کنند ولی هیچکدام قلبا" اعتقادی به آن ندارند ۵_ هوش بالایی دارند ولی ابدا" حال کار مفید و روحیه کار گروهی ندارند... به نظرتان آشنا نیست؟ هیچکس مقصر وضع فعلی ما نیست جز خودمان

      • همه جای ایران سرای من است

        هر عزیزی که دم از صبر و استقامت میزنه ، خودش از حقوق نجومی استفاده نکنه و بخشی از ثروتهای باد آوردش رو به طبقه ضعیف جامعه اهدا کنه ، اونوقت مردم سالها تحمل میکنند

        بنده با 37 سال سن مجبورم توی یه سوییت 30 متری که متعلق به منزل پدرمه اونم تو یه روستای دور افتاده با خانواده پدری زندگی کنم ، مرد باشید و شما هم چند ماهی چنین شرایطی رو تجربه کنید

      • ....

        ایشون گفتن درپایان سخنش.(برمیگرددبه خودمان)

      • بدون نام

        فقط مثل خوناشام به جون ملت ایران و سرمایه ایران افتادین

    • سروش

      دقیقٱ همین حرف دوره احمدی نژاد زده شده، هیچ اتفاقی نیفتاد، فقط فقر زیاد شد و سفره خانواده کوچک و کوچکتر شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در این مصاحبه گفته شده که مذاکره هم تغییری در وضع اقتصاد ایران نمیده .بخون

      • بدون نام

        و اختلاس ها چندبرابر درنتیجه سفره مسئولین بزرگتر

      • بدون نام

        ترامپ رای میاره یادتونه صدا سیما سر اعتراضات انگلیسیها به برگزیت چه غوغایی به پا کرده بود؟ در صورتیکه بیشتر مردم انگلیس طرفدار جانسون و خروج از اتحادیه اروپا بودن و جانسون به طور قاطع رای آورد ولی صدا سیما تبلیغ میکرد رای نمیاره و مردم انگلیس مخالفشن

    • حمید

      تو دیگه برو ...

    • ۱۲۱

      ...حال ندارم جوابشوبدم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حال نداری بخونی.فقط کامنت پرانی فله ای

    • مهشید

      ( اگر) دوام بیاوریم ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا شهریور نان شده پنحاهزار تومان نصف مردم زیر خاکن

      • بدون نام

        دولت که مشکلی ندارد این ملت است که قدرت خرید او به حد اقل می رسد.

    • بدون نام

      آره دیگه تا شهریور ما فقیر بیچاره‌ها می‌میریم از گشنگی

    • بدون نام

      همش میگن این فلان ماه رو رد کنیم امسال رو رد کنیم تمومه چرت

    • مهران

      خلاصه نویسی کنید لطفا

      پاسخ ها

      • کرمانشاه

        موافقم ؛ آره اگه خلاصه نویسی بشه بهتره چون آدم وقت میکنه خبرهای دیگه ی هم بخونه

    • بدون نام

      گیراوردن مردم رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا به جهنم ببره همشونو

    • بدون نام

      همه مون رو سرکار گذاشتن

    • بدون نام

      فقط حرف مفت

    • بدون نام

      خیلی هم مذاکره فایده داره برای همه کارگر کشاورز عادی دلار میاد پاینن

    • بدون نام

      اقتصاد منهدم شده با این بحث ها قابل ترمیم نیست. خزانه خالی است و صادرکنندگان غیر نفتی ثروت مردم را برده و ارز حاصله را نمی‌آورند.این یعنی دزدی قانونی از دارایی های مردم مملکت. این‌ها را چگونه درمان می کنید؟

    • بدون نام

      به همشون گفتند آمریکا رو بکوبید

    • بدون نام

      تا شهریور بی حس میشیم. خخخخخخ

    • بدون نام

      یعنی الان سالم هستیم که شهریور نابودیم

    • مهدی منتقد

      آقای لیلاز عزیز کدوم شهریور مورد نظرتونه، تقریبا چهل ساله که شهریورهای پیاپی اومدن و رفتن، حالا شما به ما وعده شهریور میدی. از خواب بیدار شید، حرفای شما رگه های جدی عوام فریبی داره. گوش ما از این حرفای پوچ و توخالی پره.

    • ایران

      بخدابدجوری پاره شدیم خوش به حالتون شما پول داریدمتوجه نمیشی تا شهریوریعنی چه .....خخخخخخ

    • همفری بوگارت

      چه قیاسهای مع فارغ میاره آقالیلا؟؟؟

    • بدون نام

      الان دست دلال کاسب تحریم دزد بازتره برعکس

    • بدون نام

      اینم کارشناس سیمای ملی هه هه افسوس

    • بدون نام

      ایران در 300 سال اخیر در هیچ مذاکره ای موفق نبوده.
      من پیشنهاد میکنم یک تیم خارجی مورد تایید مقامات ارشد کشور جای خود ما مذاکره کنه.
      ژاپنی ها گزینه ی خوبی هستن.

      پاسخ ها

      • عقیل

        حالت خوبه عزیز
        ژاپن متحد امریکا بیاد با امریکا درباره ایران مذاکره کنه

    • بدون نام

      خودتون هم میدونید راه نجات این ملت بیچاره مذاکره مستقیم با آمریکاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راه نجات فقط تغییر درسیاست های بین المللی جمهوری اسلامی و توجه به داخل برای بهبود زندگی مردم ایرانه،تا زمانیکه رفتار بین المللی ایران تغییر نکنه مذاکره بی فایده است عاقبتی بهتر از برجام نداره

    • بدون نام

      با اینهمه کارشناسان نخبه چرا اقتصادمون رو بجلو حرکت نداره جای سواله واقعا چرا

      پاسخ ها

      • حسن

        اگه نگاهی به کارنامه این کارشناس !! داشته باشید متوجه میشید که یه روزنامه نگار شده استاد دانشگاه و قائم‌مقام ایران خودرو دیزل !!!

      • بدون نام

        کدام کارشناس بااین کارشناسان مدرک خریدنی اصلی حا رفتند

    • بدون نام

      یرید خودتون رو ... کنید

    • رومانی

      اینایی که گفتی یعنی چه ؟؟؟؟؟؟ دلار شد ۲۰ تومن . اقلام مصرفی مردم در سایه بیخیالی دولت چندین برابر گرون شد . خدمات ۴ برابر شد . فکر نکن که دولت خیلی زرنگ و باهوش بوده و هوشیارانه عمل کرده . نخیر دادا . دولت کلا بار بدبختی رو انداخت روی کله مردم و خودش نشسته مثل حاجی بازاریها و داره اسکناس میشمره . ضمنا دولت کدوم بحران کرونا رو کنترل کرده ؟ تمام پزشکها و بیمارستانها دارن فریاد میزنن از اوضاع وخیم . شما حالت خوش نیست اخوی . لطفا یه تب سنج دم دستت بزار لازم میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم دادا پاسخ کوبنده ای بود حال کردم

    • بدون نام

      هیچی تهش نیست انقدر وعده دنیای توهمی پوشالی ذهن خودتون رو ندین به مردم

    • بدون نام

      اینا عادت دارند

    • بدون نام

      بالا نشستین وفقط بلدین دری وری بگین
      آدم سیر خبر از شکم گرسنه نداره

    • صارمی

      تحلیل بسیار جامع و کاملی بود . ایران را باید خودمان آباد کنیم . با مدیریت کلان درست و احساس مسؤولیت همه اقشار جامعه .

    • بدون نام

      و هیچ فصل ها و شهریورها گذشت

    • بدون نام

      این مدرکش رو از کدوم دانشگاه گرفته؟ اگه این اقتصاد دانه من برده جایزه نوبل اقتصاد هستم :)

    • بدون نام

      خداکنه زیروروبشوید ،دیگی که برای مردم ایران نمیجوشد، بگذارسرسگ داخلش بجوشد..

    • لی لی پوت

      کرونا چیه؟؟تحریم نعمته؟؟اگر می آمریکا ی جهان خوار شکست بدیم؟باید هر روز ه بگیرید؟؟

    • بدون نام

      برین پی کارتون بابا...به همین خیال باشین ترامپ رای نیاره

    • بدون نام

      برین پی کارتون بابا...به همین خیال باشین ترامپ رای نیاره

    • احمد

      این آقایان چون از سر سیری کارشناسی می کنند ؛ کارشناسیشون بدرد خودشون و اقشار مرفه جامعه می خوره

    • M.S

      آقا من فقط تیترخوندم.اراجیفش زیاد،حوصله ماکم،اگه کسی خونده به ماهم بگه ازچه لحاظ دوام بیاریم.یعنی خودمو نکشم بعدشهریور همه چی گل وبلبل میشه.

    • بدون نام

      جالب بود . کاش موافقین و مخالفین این نوع مقالات وارد شوند که بسیار به انسجام فکری ملی کمک میکند . مقاومت با دانایی همواره جواب میدهد ولی مقاومت احساسی همواره در میان مدت و بلند مدت آسیب پذیر است .
      زنده باد ایران و ایرانی

    • بدون نام

      کاسب تحریم

    • بدون نام

      راست میگن به ایشون امثال ایشون بخاطر ذخایری که برداشتن هیچ فشاری نمیاد این مردم هستند که دارن له میشن دقیقا شهریور چه فرجی قرار رخ بده؟ دلار بشه 30هزار تومن؟ سکه بشه 15 ملیون؟ پراید بشه 200 ملیون؟ یخچال بشه 500 ملیون؟

    • خانم

      با این اوضاع دلار فک نکنم فردا رو ببینیم اونوقت شما میگی تا اخر شهریور مقاومت کنیم

    • بدون نام

      اتفاقی نمی افتاد ؟؛ مثل اینکه فشار به بالا ها هنوز نرسیده شهریور میرسه

    • ma

      حرف شما درست و منطقی است به امید خدا از این مرحله هم سربلند شوند ملت ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو

    • بدون نام

      مملکت در حال نابودی کامل

    • قرمز

      انصافا یکی از بهترین تحلیل های چند وقت اخیر بود

    • مصطفی

      علی مطهری هم سال 97 گفته بود اگر مردم 6 ماه دوام بیاورند دیگر اتفاقی نخواهد افتاد...زهی خیال باطل

    • بدون نام

      این آقا سعید مثل اینکه در بین مردم زندگی نمی کنه و در اروپا سیر می‌کند دوباره شعار و امید واهی نده

    • بدون نام

      چرت و پرت

    • علی

      بقول ملا سختی گرسنگی چهل روزه پس از آن به گرسنگی عادت میکنیم تز این آغا هم همینه

    • برق

      یعنی چی اتفاقی نمی افته اتفاق افتاده شما خوابی لطفا بیدار شو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش اینقدر لفاظی نمیکردی ؟؟ مردم دارند زیر بار تورم و گرانی له میشوند و از دین و دایره گریزان شما حرف مفت تحویل میدهید ،

        خود گوئی و خود خندی ، به به چه هنر مندی .

    • بدون نام

      حقوق و مواجب و مزایای شما تا چند شهریور دیگر هم جوابگوست ،

    • شهریار

      مقایسه‌ای که ایشون برای صدمه اقتصادی میزنه مثل خوشحالی کارتن‌خوابیه که فکر کنه اگه یه زلزله ۹ ریشتری بیاد کارتن من صدمه نمیخوره ولی قصر اون بابا شاید دیوارش خراب شه!!

    • بدون نام

      من هنوز منتظرم شش ماه آقای مطهری بگذرد .یادتون هست؟

    • ابوالفضل

      اتفاقآ مسائل از پاییز شروع میشه....

    • بدون نام

      آقای مطهری دوسال پیش می‌گفت ۹ ماه دوام بیاریم تمامه.

    • ایرانی

      همه بدن ما خوبیم

    • بدون نام

      تا همین الان ۱۰۰سال ار کشورهای دیگر عقب افتادیم

    • یونس

      اخبار

    • جواد مقدم

      یادت میاد زمان ریاست جمهوری کلینتون ? آمد جلوی دوربین و در یه دستش یه یک دلاری بود و در دست دیگش یه هزار تومنی و گفت اینو با این برابر می کنم ? حالا اون هزار تومنی شده هیجده نوزده تا ! افسار کنترل کشور از دستمان در رفته و همش کار آمریکا و اسراییل و عربستان و کانادا و آلمان و فرانسه و بقیه است ! مشگل ما خودسری های ماست ، مشگل ما اهمیت نداشتن احوال مردم ماست

    • بدون نام

      درود بر شما

    • بدون نام

      ذخایر ارزی تموم شده این حرفا بیخوده

    • زینال

      باشه اگه تا شهریور دوام اوردیم چشم....

    • بدون نام

      ايناكلا متوهمن

    • النا

      اتفاقاازاون ب بعدبدترهم میشخد حالااتواین وصعیت کرونااینقدر گرونی اومده روزی ک گرونا کمرنگ بشه و بره وای ب حال اون روز وضعیت وخیم کشور

    • بدون نام

      تحلیلهای لیلاز همیشه مزخرف بوده است.

    • شیری

      اقای لیلاز مطالب شما را خواندم انشالله در پست خود باقی می مانی و پست بالاتری هم می گیری. اخه مرد مومن تو از اقتصاد هیچی سرت نمی شه. دلار ۲۰هزار تومان سکه بالای ۸ میلیون مسکن متری ۱۳ تا ۱۰۰ میلیون همش به خاطر تحریم هاست. متاسف ام برای وجود افراد بی سوادی مثل شما که احتمالا از سهمیه مدرک گرفته ای

    • بدون نام

      چقدر حرف چرت و پرت. کدام مدیریت؟!!!

    • آی.کیو ۶۸

      دکتر لیلاز کارش درسته
      دکتر لیلاز تو رو خدا نجاتمون بده
      تو رو خدا به دادمون برس دکتر لیلاز
      خخخخخخ

    • علی باقری

      درست۲سال قبل گفتن اگه یکسال دیگه رد کنیم کل مشکلات حل میشه..۲سال رد کردیم هنوز تونستی یا ماهی که قراره مشکلات حل بشه نیومده..شما میگیر تا شهریور تا آخر پائیز هم هیچ اتفاقی نمییوفته..فقط همه اجناس که الآن گرون شوده..میشه۲برابر الان امروز دلارشود۲۱وای بحالمان

    • بدون نام

      عجب استدلالی. میگه چون 42 ساله تو فلاکت زندگی میکنیم و بهش عادت کردیم در نتیجه ضربه اقتصادی کمتری میخوریم. خیلی کارتون درسته واقعا. چه امیدواریهایی میدین

    • بدون نام

      بحث جالبی بود. ولی جالب تر این که مثال مقایسه شرکت هما با امارات یا لوفت هانزا زده شد. یعنی یه جا بدبختی به درد آدم میخوره. اون همه هواپیمای نو و مدرن و تجهیزات فوق پیشرفته به کنار، با همین چندتا هواپیمای پیزوری ضرر هما کمتر از دیگر رقبا بوده. جل الخالق!!! عجب شانسی آوردیم ما!!!

    • بینام

      با استعدادترین بچه های این کشورو فراری دادین بعد امثال اینها شدن اقتصاددان مملکتمون

    • بی نام

      اسم خودتونم گذاشتین کارشناس پس خواهشن اگر تحریمها بیشتر شد نه تنها ناراحت نشید و التماس نکنید باید خوشحال هم باشید در ضمن خیلی سالهاست که هیچی گیر کشاورز و کارگر نمیاد خوبه اعتراف کردید

    • بدون نام

      تا حالا به لطف شماها 40 تا شهریور رد کردیم بهتر که نشده روز به روز هم بدتر شده

    • بدون نام

      جناب لیلاز شکر تناول فرمودند

    • عبدالرحمن

      داری دو ماه رو از مردم گدائی میکنی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج