جاباما
۱۰۰۴۹۱۵
۳ نظر
۸۶۶۹
۳ نظر
۸۶۶۹
پ

طرز تهیه مربا و شربت زردآلو؛ خوشمزه‌ی تابستان

زردآلو یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که با آن می‌توانید انواع تارت و شیرینی و چیزکیک، مربا و کمپوت و مارمالاد زردآلو، میوه خشک زردآلو یعنی قیسی و … درست کنید.

مجله افق‌کوروش: با زردآلو چی درست کنم؟ در واقع بهتر است بپرسیم با زردآلو چی درست نکنم. زردآلو یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که با آن می‌توانید انواع تارت و شیرینی و چیزکیک، مربا و کمپوت و مارمالاد زردآلو، میوه خشک زردآلو یعنی قیسی و … درست کنید. مربای زردآلو را با قیسی و زردآلو خشک هم درست می‌کنند، اما حالا که فصل میوه تازه زردآلو است بهتر است طرز تهیه مربا زردآلو با میوه تازه را بلد باشید. طرز تهیه مربا و شربت زردآلو و فوت و فن تهیه مربا زردآلو بدون شکرک و کپک را در این مطلب بخوانید.

طرز تهیه مربا و شربت زردآلو؛ خوشمزه‌ی تابستان

مواد لازم

  • زردآلو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۹۰۰ گرم
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا و شربت زردآلو؛ خوشمزه‌ی تابستان

طرز تهیه مربا و شربت زردآلو؛ خوشمزه‌ی تابستان

طرز تهیه

مرحله اول: زردآلو‌ها را بشورید و هسته آن‌ها را جدا کنید. بهتر است از زردآلو‌های سفت و شیرین استفاده کنید. می‌توانید زردآلو‌ها را به دو نصف یا چهار قاچ یا بیشتر تقسیم کنید که در این صورت مربای زردآلوی میکس شده خواهید داشت. در یک قابلمه لایه لایه مثل سایر انواع مربا زردآلو و شکر بریزید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازد.

مرحله دوم: موقع پخت مربا قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید و صبر کنید تا شکر حل شود و مربا شروع به جوشیدن کند. در این حین مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید و مراقب باشید مربا سر نرود. اگر می‌خواهید یک مربای براق و کریستالی داشته باشید باید کف روی مربا را حتما جمع کنید و دور بریزید.

وقتی شیره مربا غلیظ شد و قوام پیدا کرد وانیل و زعفران را اضافه کنید. ۱ دقیقه بعد آبلیمو را هم اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مربا در همان قابلمه خنک شود و سپس در شیشه تمیز و خشک بریزید و درب شیشه‌ها را محکم ببندید.

فوت و فن طرز تهیه مربا زردآلو

بهتر است هر بار فقط از یک کیلو زردآلو برای پخت مربا استفاده کنید، چون مقدار بیشتر سبب له شدن و وا رفتن زردآلو‌ها می‌شود. اگر قصد دارید مقدار بیشتری مربا درست کنید در دفعات مختلف این کار را انجام دهید.

اگر بعد از ۲۴ ساعت هنوز زردآلو‌ها آب ننداخته بودند ۱ استکان آبجوش به ترکیب زردآلو و شکر اضافه کنید.

حین درست شدن انواع مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید، چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.

یکی از مشکلات انواع مربای خانگی شکرک زدن مربا است. اگر مربا را با شعله زیاد گاز پخته باشید حتما شکرک خواهد زد، چون آب آن سریع تبخیر شده است. اگر مربای شما شکرک زد دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید.

برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

مربای زردآلو را بیشتر از ۳۰ دقیقه نپزید، چون کدر و تیره می‌شود و زردآلو‌ها له می‌شوند.

انواع مربا و مارمالاد را با قاشق چوبی هم بزنید.

طرز تهیه مربا و شربت زردآلو؛ خوشمزه‌ی تابستان

طرز تهیه شربت زردآلو

مواد لازم

  • زردآلو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ یا یک و نیم کیلوگرم
  • هل: ۱ و نیم عدد

طرز تهیه

زردآلو‌ها را بشورید و هسته آن‌ها را جدا کنید. به همان ترتیب مثل مربای زردآلو لایه لایه شکر و زردآلو در قابلمه بچینید و ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید تا آب بیندازد. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا بجوشد و شهد مربا غلیظ شود. برای این کار ۴۰ الی ۵۰ دقیقه زمان کافی است. سپس هل پودر شده را به آن اضافه کنید، کمی هم بزنید و شعله گاز را خاموش کنید.

صبر کنید این ترکیب خنک شود و سپس با میکسر یا گوشتکوب برقی میکس کنید. شربت شما آماده است. صبر کنید خنک شود و آن را در شیشه تمیز و خشک درب‌دار و در یخجال نگهداری کنید. موقع درست کردن شربت مقداری از این شربت (۱/۳ حجم لیوان) و بقیه حجم لیوان را آب استفاده کنید. این شربت دیگر نیازی به شکر ندارد و اگر آب کمتری به آن اضافه کنید بافتی شبیه رانی دارد. طرز تهیه شربت هلو و شلیل هم به همین ترتیب است.

طرز تهیه مربا و شربت زردآلو؛ خوشمزه‌ی تابستان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 13bedar58

      زردآلو سرور و سالار تمام میوه های ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زرد الو نیست اینقد فیمتش بالاست حالا مرباشم ورست کنیم

    • بدون نام

      من شربتشو با همین دستور درست کردم بی نظیر بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج