adexo3
۱۴۲۱۸۸۵
۲۲ نظر
۱۰۸۹۶
۲۲ نظر
۱۰۸۹۶
پ

شهرهای استان تهران غربی و شرقی مشخص شدند

روزنامه سازندگی در گزارشی در شماره امروز خود (بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) خبر داده است که شهر‌های استان‌های تهران غربی و تهران شرقی مشخص شدند.

روزنامه سازندگی در گزارشی در شماره امروز خود (بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) خبر داده است که شهر‌های استان‌های تهران غربی و تهران شرقی مشخص شدند.

شهرهای استان تهران غربی و شرقی مشخص شدند

در توضیح این خبر منتشر شده می‌خوانیم:

طرح تشکیل یک استان جدید، تحت ‌عنوان «استان تهران جنوبی» در هیات‌ر ئیسه مجلس اعلام وصول شد و طراحان آن به‌ دنبال ضمیمه کردن ساوه از استان مرکزی به استان تهران جنوبی بودند که این طرح به جایی نرسید. اما از نیمه دوم سال گذشته دوباره این بحث مطرح شد و به‌ نظر می‌رسد دولت در اجرای آن مصمم است؛ چون وزیر کشور این باره گفته که‌ «‌تشکیل استان‌های جدید در غرب و شرق تهران به‌عنوان یک برنامه کلی در دست بررسی است و پس از طی مراحل در دولت باید توسط مجلس به تصویب برسد.‌ بنابر روایت او: «‌الحاق برخی شهرستان‌ها به استان‌های تهران شرقی و تهران غربی مشخص شده است اما برخی شهرستان‌ها هنوز قطعی نشده و در دست بررسی است».‌ وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا بخش‌هایی از شهرستان ری به استان‌های شرقی و غربی ملحق خواهد شد یا نه؟ گفته که چنین چیزی صحت ندارد. همچنین براساس طرح‌های کنونی، دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد.‌

بعد از آن هم علیرضا فخاری، استاندار تهران با اشاره به نام شهرستان‌های غربی و جنوب‌شرقی استان تهران، جزئیات و ملاک‌های مورد مطالعه برای تقسیم استان‌های غربی و شرقی تهران را اعلام کرد. او در رابطه با موضوع تشکیل دو استان غربی و شرقی تهران گفته، دو منطقه در این طرح وجود دارد که در غرب شهریار، ملارد، بهارستان و پرند شهرهای این بخش و در حوزه جنوب شرقی نیز ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک جزو محدوده‌هایی است که این ۴ شهرستان مشمول طرح جداسازی می‌شوند. فخاری با اشاره به اینکه مطالعات این طرح مدت زیادی است آغاز شده، گفته که:«باید با شرایط امروز جمعیتی طرح را منطبق کنیم. براساس سرشماری هوایی که از گذشته داریم در غرب استان تهران نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت داریم و در جنوب شرقی استان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم؛ لذا به لحاظ گسترش جمعیت باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم».‌

آن‌طور که گزارش شده؛‌ هدف از اجرای این طرح، تقسیم مدیریتی است. پیش از این، استاندار پایتخت جزئیاتی از این تقسیم‌بندی را اعلام کرده بود و به گفته او، برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار پیش‌بینی‌ها و پیشنهاد‌هایی شده است؛ بخش دیگر هم به شرق تهران مربوط است که با مرکزیت ورامین یا دماوند شکل خواهد گرفت. او البته تاکید کرده بود که اولویت اول غرب تهران است که تقسیمات در آنجا ابتدا شکل گیرد و پس از آن می‌توان در حوزه جداسازی در شرق هم اقدامات خود را انجام داد.

حسن رسولی، نماینده سابق شورای شهر تهران گفت که تشکیل دو استان جدید پیرامون شهر تهران، نیت‌های سیاسی و انتخاباتی را به همراه دارد که می‌تواند در کوتاه‌مدت رضایت ساکنان دو استان را جلب کند اما در بلندمدت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

غلامرضا انصاری، عضو شورای چهارم شهر تهران نیز معتقد است:«مطرح شدن موضوع تشکیل استان تهران شرقی و غربی یک طرح پوپولیستی است و در صورت عملیاتی و اجرایی شدن موفقیتی را به همراه نخواهد داشت».نظریه دیگری وجود دارد که طبق آن موضوع اقتصاد زمین با این مساله ارتباط مستقیم دارد. زمانی که اعلام می‌شود یک روستا قرار است به شهر تبدیل شود، قیمت زمین در آن چند برابر می‌شود. برخلاف آنچه فکر می‌کنیم تهران برخوردار است، نرخ رشد اقمار آن بسیار بالاتر از مرکز کلانشهر است. به‌عنوان مثال، حدفاصل سال‌های 65 تا 75، وحیدیه در اطراف تهران 84 درصد، صباشهر 76 درصد، خادم‌آباد 88 درصد، فیروزآباد 55 درصد و خاورشهر 64 درصد رشد جمعیت داشته‌اند. آیا به این اندازه برای آنها خدمات تامین کرده‌ایم؟ درخواست برای تامین خدمات، یکی از خواسته‌های واقعی است که در این مناطق وجود دارد».

«پس از ناآرامی‌های سال 75 در اسلامشهر و مشهد، مطالعات مجموعه شهری انجام شد که نشان داد، ریشه این ناآرامی‌ها در اطراف کلانشهرها در مناطقی بود که به آنها اسکان غیررسمی گفته می‌شود. اسکان جمعیت بدون برنامه انجام شده و در این مناطق نارضایتی انباشته ‌شده، وجود دارد. آنها مانند انبار باروت هستند. همه اینها در شرایطی است که این مناطق هم معمولاً در شریان‌های اصلی کلانشهرها هستند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      خب چی میشه بعدش ؟ چه مشکلی حل میشه ؟کدوم مشکل کم میشه ؟

    • ناشناس

      این وسط یکسری آقازاده وداماد عزیز،هم،میذارن شهردار وحسابی بخور بخور،از ملت.بیچاره مردم که هر فکری میکنن وهر طرحی اجرا میکنن اصلا به نفع،مردم نیست.☹️

    • ناشناس

      چه مشکلی حل خواهد شد حل تهران خروج بسیاری از ادارات و وزارتخانه ها با ادارات تابعه آنها ست و بس ولی نمی خواهید

    • ناشناس

      قشنگ دارن گند میزنن

    • ناشناس

      زمین خواری و باشگاه خواری کم بود استان خواری هم اومد

    • مهربانی

      تا الان گه بزرگترین افتخار این دولت جلو نکشیدن ساعت بود بعد از این تقسیم تهران غربی و شرقی هم بهش اضافه کنید

    • بشیر

      این کارها کارشناسی شده است یا یک سری امتیازات برای بعضی افراد خاص است واسه بخور بخور

    • ناشناس

      خودی ها رفتن یسری جاها در اطراف تهران که الان زمین و املاک نسبتا ارزونه خریدهای بزرگ و انبوه کردن و با این طرحها به دنبال افزایش قیمت ملکها و به تبع آن کسب سودهای چند صد و چند هزار میلیارد تومانی برای خود و اطرافیان هستند.!!!!!..وگرنه واضحه که کسی بدنبال درمان دردهای مردم نیست ...

    • یزدان

      اخر گزارش دم خروسه خودشو نشون میده
      ترس از دست دادن صندلی قدرت

    • سورنا

      مشکل رو مشکل آخه با تقسیم تهران چه دردی از مردم دوا ترافیک کم میشه آلودگی هوا از بین میره نه فقط جا باز میشه واسه فرزندان و آشنایان واسه پرکردن پست های بخور بخور بیچاره جوانهایی که با هزار امید و آرزو درس میخونن آخر هم باید برن تو اسنپ.

    • ب . م

      اینا همش فرار رو به جلو برای اینکه حواس مجلس و دولت رو از وظایف اصلی شون پرت کنند. آیا کار واقعی مجلس اینه؟؟؟

    • ناشناس

      کشور دست یه مشت بیسواد افتاده

    • ناشناس

      ناآرامی در مناطقی بو درآمد پایین خیلی بیشتره ، کسی که مرفه هست هیچ مشکلی برای معیشت نداره، دلیل اینکه حومه شهر اعتراض بیشتره اینه نه ناآرامی انباشته شده ، باید با مردم برسن و باید بشه با کار و حقوق زندگی کرد، ما فقط نمردیم و زندگی نداریم

    • ................................

      فقط الهی که اینقدر صبور هستین از شر این مردم

    • ناشناس

      این یعنی کوچک کردن دولت ! مانند کارهای دیگر دولت که درجهت رفاه مردم پیش بینی می شود ولی درعمل باعث زحمت مردم میشود.

    • سید علی

      یکروز بحث تقسیم تهران...یکروز بحث حذف سه صفر از پول ملی ..یکروز کشیدن ساعت به جلو یا عقب.....فقط صرف هزینه شما را بخاطر خدا مشکل بیکاری...ازدواج...تامین مسکن را حل کنیداون وعده های جناب رییسی را حل کنید..وعده های انتخاباتی نمایندمجلس را اجرا کنید.شرق و غرب کشور در مرزهای بین المللی دیوار بتونیم سیخ خاردار روی آن اجرا کنید.‌ورود و خروج افراد بخ کشور قانونی بشه سایر مشکلات خودبخود حل مبشه..انشالله

    • ایران زمین

      آیا سفره مردم با این تقسیم بندی ها پرتر و رنگین تر میشه!؟
      خیر...

    • میربیات

      مجلس هیچوقت بدرد مردم نخورده

    • م ا

      کلا طرح های من درآوردی جهت تخصیص پول بیت المال. باز شروع شد.

    • امید

      و ع چی شد سفره هاکوچیکترمیشه؟؟؟

    • محسن

      تهران رو 40 تیکه کنید رفاه نباشه صفره

    • م.م.محبی

      درود بر ملت بزرگ ایران.

      پیرو نظريات قبلی اعلام می دارد که تقسیم استان تهران مغایر منافع ملی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و امنیتی و حتی فلسفه تقسیمات کشوری و عقلانیت است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج