adexo3
۱۴۱۱۳۴۹
۳۷ نظر
۳۴۶۷۹
۳۷ نظر
۳۴۶۷۹
پ

در نبرد میان همایون و ابی، برنده مقتدر مشخص شد!

این که کدام خواننده صدای بهتری دارد و کدام با قدرت و توانایی بیشتری می‌خواند همیشه بین خود هنرمندان و طرفداران‌شان موضوعی بحث‌برانگیز بوده. لابد شما هم شنیده‌اید که در مورد خوانندگان مختلف چه توصیفاتی انجام می‌شود و طرفداران‌شان چطور سعی می‌کنند آنها را به عرش برسانند.

برترین‌ها - ستاره نیک نژاد: این که کدام خواننده صدای بهتری دارد و کدام با قدرت و توانایی بیشتری می‌خواند همیشه بین خود هنرمندان و طرفداران‌شان موضوعی بحث‌برانگیز بوده. لابد شما هم شنیده‌اید که در مورد خوانندگان مختلف چه توصیفاتی انجام می‌شود و طرفداران‌شان چطور سعی می‌کنند آنها را به عرش برسانند. از القابی مانند «آقای صدا» تا «صدا مخملی» و .... اما اگر از سلایق مختلف بگذریم و بخواهیم بر اساس فاکتورهای علمی این موضوع را بررسی کنیم نتیجه چه خواهد بود؟ واقعا کدام خواننده حنجره توانمندتری دارد. اصلا توانمندتر یعنی چی؟ غیر از زیبایی صدا چه عواملی در تاثیرگذاری و قدرت خوانش یک هنرمند موثرند؟

در نبرد میان همایون و ابی، برنده مقتدر مشخص شد!

باید گفت رتبه‌بندی صدای خوانندگان بر اساس فاکتورهای علمی و فیزیکی موضوعی پیچیده و چندوجهی است. فاکتورهای مختلفی در این زمینه دخیل هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وسعت صوتی: به تعداد نت‌هایی که خواننده می‌تواند به طور واضح و رسا بخواند، اشاره دارد. خوانندگانی با وسعت صوتی بیشتر، توانایی خواندن در سبک‌های مختلف را دارند.

2. قدرت و حجم صدا: به بلندی و قدرت صدای خواننده اشاره دارد. خوانندگانی با صدای قدرتمندتر، می‌توانند در فضاهای بزرگ‌تر بدون نیاز به میکروفون آواز بخوانند.

3. تحریر و تکنیک: به مهارت خواننده در استفاده از تکنیک‌های مختلف آوازی مانند تحریر، ویبراتو، و پورتاتو اشاره دارد. خوانندگانی با تکنیک قوی‌تر، می‌توانند احساسات و مفاهیم را به طور موثرتری به مخاطب منتقل کنند.

4. رنگ و timbre صدا: به کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد صدای خواننده اشاره دارد. رنگ صدا، خواننده را از سایر خوانندگان متمایز می‌کند.

5. لحن و بیان: به نحوه بیان کلمات و انتقال احساسات توسط خواننده اشاره دارد. لحن و بیان مناسب، باعث می‌شود که آواز خواننده برای مخاطب جذاب‌تر باشد.

بالاخره کدام صدا برتر و بالاتر است؟

در نبرد میان همایون و ابی، برنده مقتدر مشخص شد!

رتبه‌بندی نهایی خوانندگان بر اساس سلیقه شخصی افراد متفاوت است. لابد شما هم صحبت‌هایی را که درباره ابراهیم حامدی یا «ابی» مطرح است شنیده‌اید. حتی خوانندگان داخلی هم قبول دارند که او با قدرت و زیبایی صدایش یکی از ماندگارترین‌هاست. اما «آقای صدا» واقعا بهترین حنجره را در میان خوانندگان ایرانی دارد؟ اگر به اطلاعات موجود مراجعه کنیم باید گفت وسعت صوتی ابی خواننده ایرانی 2.5 اکتاو است. ابی با این وسعت صدا در دسته خوانندگان با صدای تنور قرار می‌گیرد. اما شاید جالب باشد بدانید که وسعت صدای ایرج یا حسین خواجه امیری 3 اکتاو بوده و وسعت صدای استاد محمدرضا شجریان در اوج دوران کاری بر اساس منابع مختلف بین سه اکتاو و یک پرده تا سه اکتاو و سه پرده بوده است. این در حالی است که علیرضا افتخازی با 3 اکتاو صدا، داریوش اقبالی با 2.5 اکتاو و فرهاد مهراد با 2 اکتاو صدا در این جدول قرار خواهند گرفت. همایون شجریان خواننده مطرح ایرانی با 3.5 اکتاو وسعت صدا احتمالا یکی از توانمندترین خواننده‌های زنده ایرانی است.

نکاتی در مورد وسعت صوتی ابی:

وسعت صوتی 2.5 اکتاو برای یک خواننده مرد، متوسط تا خوب محسوب می‌شود. ابی در طول دوران حرفه‌ای خود، به دلیل حفظ و سلامت صدایش مشهور بوده است. ابی در خواندن ترانه‌ها با احساس و لحن قوی، مهارت داشته و آثار ماندگاری را خلق کرده است.

نکته:

همانطور که گفته شد، رتبه‌بندی نهایی خوانندگان بر اساس وسعت صوتی، سلیقه‌ای است و فاکتورهای دیگری مانند تکنیک، لحن و بیان نیز در رتبه‌بندی خوانندگان دخیل هستند.

اما در مورد خوانندگان زن ایرانی اوضاع چطور است؟

هایده به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین و ستایش‌شده‌ترین صداها در میان خوانندگان ایرانی به روایات مختلف بین 2.5 تا 3 اکتاو صدا داشته است. این در حالی است که مثلا حمیرا با وسعت صدای 2.5 اکتاو قدرتی کم و بیش مشابه هایده دارد. این هر دو خواننده در دسته خوانندگان با صدای سوپرانو قرار می‌گرفتند. جالب است بدانید که فائقه آتشین یا همان گوگوش با 3 اکتاو صدا احتمالا قدرت خوانشی برتر از دو نام گفته شده دارد. همانطور که وسعت صوتی صدای دلکش و قمرالملوک وزیری 3 اکتاو اندازه‌گیری شده است. مهستی با 2.5 اکتاو و پوران با با 2.5 اکتاو جزو خواننده‌های قدرتمند ایرانی بوده‌اند.

در حالی که هایده به دلیل قدرت و تحریرهای صدای خود مشهور بود، حمیرا به دلیل لحن و بیان قوی و تسلط بر تکنیک‌های آوازی شناخته می‌شد.

در نبرد میان همایون و ابی، برنده مقتدر مشخص شد!

قدرتمندترین خوانندگان زن جهان

در میان خوانندگان مشهور جهان، ماریا کری با وسعت صوتی 5 اکتاو و 3 نت، رکورددار بالاترین اکتاو صدا را در اختیار دارد. برخی دیگر از خوانندگان مشهور اپرا مثل لوچیانو پاواروتی با 3 اکتاو صدا و آندرهآ بوچلی با 2.5 اکتاو جزو برترین‌ها هستند. خوانندگان اپرا به طور کلی از تکنیک‌های آوازی قوی برای افزایش وسعت صوتی خود استفاده می‌کنند. نوع صدای خواننده اپرا (سوپرانو، آلتو، تنور، باس) در وسعت صوتی او نقش دارد.

برخی دیگر از خوانندگان زن با وسعت صوتی بالا:

آلیسون کراوس: 3 اکتاو

بیانسه: 4 اکتاو

ویتنی هیوستون: 3.5 اکتاو

کریستینا آگیلرا: 4 اکتاو

سلین دیون: 3 اکتاو و 4 نت

وسعت صوتی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. تکنیک‌های آوازی می‌توانند به خوانندگان کمک کنند تا وسعت صوتی خود را افزایش دهند.

ادل، الماسی درخشان در میان جمع:

ادل خواننده بریتانیایی در بسیاری از فاکتورهای علمی و فیزیکی صدای خوانندگان، رتبه بالایی دارد.

وسعت صوتی ادل 3 اکتاو است که وسعت صوتی بسیار بالایی برای یک خواننده زن محسوب می‌شود. ادل صدای قدرتمندی دارد و می‌تواند بدون نیاز به میکروفون در فضاهای بزرگ آواز بخواند. او از تکنیک‌های مختلف آوازی به طور ماهرانه استفاده می‌کند و تحریرهایش بسیار زیبا و دلنشین هستند. صدای ادل گرم، رسا و منحصر به فرد است و لحن و بیان او در آواز خواندن بسیار قوی و احساسی است.

با توجه به فاکتورهای علمی و فیزیکی، خوانندگان زیر با ادل قابل مقایسه هستند:

ویتنی هیوستون: وسعت صوتی ویتنی هیوستون 3.5 اکتاو بود و از نظر قدرت و تکنیک آواز با ادل قابل مقایسه است.

بیانسه: بیانسه وسعت صوتی 4 اکتاو دارد و از نظر قدرت صدا و تکنیک آواز با ادل برابری می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خانومها هایده وهمیرا ومهستی تو زنا ازهمه بهترن

    • ناهید

      ممنون ، مطلب تخصص خوبی بیان کردید

    • ناشناس

      واقعا فقط صداست که می ماند...
      البته تجربه و سن و سال ابی آقای صدا کجا و همایون شجریان کجا...
      هرچند، هرکس سلیقه ای داره و نظر همه محترم.
      آماشالل......................ه،
      مرسی،
      متشکر.

    • محمد

      سلام بیشترین وسعت صدا در بین خوانندگان تاریخ ایران مربوط به استاد گلپایگانی میشه که سه اکتاو و ۴پرده در اوج صلابت اجرا میکردند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        استاد گلپا فقط تحریرهای استثنایی میزدند وگرنه در سایر فاکتورها زیر استاد شجریان هستند

      • بینام

        یه اصطلاحی در بین خوانندگان سنتی قدیم رایج بود که میگفتند چهچه مفت ،یعنی طرف نفس داشت ولی سایر مشخصات یک خواننده خوب از قبیل شناخت دستگاه ها ،کنترل صدا ،تحریردادن یا ندادن در موقع اواز وتصنیف خواندن و....را بلد نبود ولی چهچه طولانی و بدون کنترل میزد ،یه عده ای سالها چهچه مفت زدن اونم با ادعا ی خوانندگی

    • شهروند

      کاملا اشتباهه صدای گلپا ۲٫۵ اکتاو بود

    • شهرام

      صدای استاد ایرج خواجه امیری به گفته استاد محمد رضا شجریان متر و معیار موسیقی ایرانی است یعنی که هر خواننده ای که بخواهد در هر دستگاه موسیقی بخواند باید یا صدای استاد ایرج صدای خود را تنظیم کند ،نکته دیگر شفافیت صدا و بیان کلمات به صورت کامل است که در آن نیز استاد ایرج در سطح بسیار بالایی قرار دارد وهمینطور در بین خوانندگان دیگر بانو مرضیه و بانو هایده در قدرت صدا و همچنین در ادای صحیح کلمات بسیار در سطح بالایی بودند

    • ناشناس

      خواننده مورد علاقه من هایده مهستی

    • علی

      ظاهرا نویسنده گرامی فراموش کردند اسم گلپا را هم بیان کنند چون ایشان هم از بهترین خوانندگان تاریخ ایران است . بعضی از ترانه های ایشان تا صدها سال همچنان زنده می مانند

    • ناشناس

      چرت نگو .. استاد شجریان وبردن جایزه‌ی پیکاسو رو برو پیدا کن.. مجری قبل از معرفی از وسعت صدا ی استاد میگه ..

    • ناشناس

      وسعت صوتی همایون بیشتر پدرشه؟شوخی میکنید یا ویتنی هیوستون کمتر ازبیانسه

    • ناشناس

      اطلاعاتتون راجب زنان اشتباهه
      اینکه گفتید وسعت صدای گوگوش از هایده و حمیرا بیشتره واقعا خنده دار بود

    • ناشناس

      باسلام مرحوم استاداکبرگلپا در دهه60چپ کوک راهم اجراکردند که از ایرانیها، هیچکس نتوانسه اجرا کنه، ضمنا ماندگار ترین آوازها مربوط به مرحوم هایده درتمام تاریخ ایران محسوب شده.

      پاسخ ها

      • فاطمه

        ببخشید که ایرج بسطامی یادتون رفو که کلا چپ کوک بود

    • ناشناس

      هایده و ادل به خاطر حجم صدای بالایی که دارن به هم شبیه هستند

    • ناشناس

      ممنون بابت این مقاله تخصصی و زیبا

    • میلاد

      پس معین چی

    • میلاد

      پس استاد معین چی

    • رحیم

      جواب دادن به این سئوال کاملاً سلیقه ای هست اما بنظر من تا ۵۰۰ سال آینده مثل شجریان متولد نخواهد شد

    • ...

      خوانندگی ۲فاکتورنیازداردیکی جنس صداکه شاید۱۰درصد کارباشدودیگری تکنیک که قسمت عمده آوازمحسوب میشود اگرایندوباهم شوندپرونده خوانتدگی دیگه تعطیل میشه ازنظرتکنیک استادشجریان استادبنان'استادادیب 'استاداقبال و....ازآس ترینهای ایران هستندولی ازنظرعامه پسندخانم هاده واستادگلپاوآقای ابی جزوپرطرفدارترین هستند...

    • امینی

      راجع به بانوان کمی غلط نوشتید گوگوش از اتفاق صدای خیلی پر حجمی نداشت ضمنا بانو هایده صدای کاملا شش دانگ و پر قدرتی نسب به بانو حمیرا داشتند و بانو حمیرا اوج و تحریر زیبایی داشتند بانو هایده قدرت صدا بیان قوی و پر احساس داشتن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اتفاقا گوگوش حجم صدای خوبی داره
        نه در حد هایده ولی در حد خودش صداش پرحجمه

    • آخرین سنگر سکوته

      توی خانوم ها بدون شک خانوم گوگوش
      و آقایان بدون شک آقای صدا ابی برازندشه و بس با ابی هرجای دنیا میتونی بری سینه سپر کنی بگی آقای صدا به معنای واقعی کلمه

    • ناشناس

      به نظرم ازینجا میشه اشتباه این مقاله رو فهمید که وسعت صدای, ابی و داریوش رو مساوی زده... خب معلومه وسعت صدای ابی بیشتره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        والا داریوش همیشه رو یه نت ثابت میخونه
        نه اوجی نه فرودی
        نمیدونم بر چه اساس با وسعت صدای ابی برابر درنظر گرفته شده!!!
        ابی تو یه اجرا چند بار نت عوض میکنه اوج داره فرود داره

      • ناشناس

        داریوش نهایتا ۱/۵ اکتاو وسعت صدا داره

    • ناشناس

      دوستان اول یکم در مورد اوکتاو تحقیق کنید بعد بگید این خواننده بیشتره یا اون کمتره.

    • احمد

      ابی❤️👑عشقه❤️

    • محمد

      فقط هایده

    • ناشناس

      با سلام..استاد معین که همیشه در کنسرت هاش یه نفس می خونه رو فراموش کردی.احتمالا باهاش مشکل داشتی.در ضمن روی صحنه از خستگی یا نفس بیهوش نمیشه.بعدش گوگوش خواننده خوبی هست ولی خوب بودن چندین تیک داره مثلا با بازی بعضی فیلم ها از نظر من از محبوبیت افتاده.ولی هایده سلطان حنجره و محبوب شبیه معین.ابی خوبه ولی حلقه.ولی داریوش با ثبات و سنگین و با وقار.اگه رای بزارید تو ایران معین با اختلاف اوله

    • ناشناس

      قدرت صدای ابی و توان خوندن آقای صدا رو انصافا هیچ کسی نداره البته محمدرضا شجریان هم قدرت ابی هستش ترانه های که ابی خونده مانند درخت، خلیج فارس ستاره های سربی، نگرانت میشم، مسافر و خیلی های دیگه هیچ خواننده آب نمیتونه مثل ابی اجرا کنه کافیه بدون تعصب به صداها گوش بدیم و ببینیم کدوم صدا به هر سبکی میخوره که فقط آقای صدا می‌تونه و تمام

    • امیر

      ایرج گلپا افتخاری مردان خوش صدای ایران

    • ناشناس

      ابی آقای صدای جهان❤️

    • Hakimi

      بهترین مقاله ای بود که خواندم و سپاسگزارم از این موضوع علمی و هنری تان .
      یادی از احمدظاهر حنجره طلایی هم بکنم

    • ناشناس

      بانوی آواز هایده و استاد ایرج .. در اکثر فاکتورها بینظیر هستن ..

    • مومنی

      درسته کلاغ و بلبل هردو در دسته پرندگان هستند اما هردوشون برای خواندن آفریده نشدن. همه می‌دونیم معلم همایون کی بوده و چه چیزهایی بهش یاد داده . از اساتید و دستگاههایی که ابی خونده و میخونه اطلاعاتی دارید به ما بدید؟
      همایون شاگرد استاد محمدرضا شجریان بوده.
      ولی ابی شاگرد شوفر مینی بوس داییش تو خط کرج گرمدره.
      کسانی به ابی میگن آقای صدا که به پژو پارس حلب روغنی هم میگن سلطان.
      مقایسه صدای نسیم در گوش با صدای سنگ فرز . صداهای بهتری برای مقایسه با همایون بود. نویسنده چقدر بد سلیقه بوده واقعا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج