adexo3
۱۴۲۲۴۰۱
۳ نظر
۸۱۸
۳ نظر
۸۱۸
پ

ماجرای صوت جنجالی درباره خودروی محبوب ایرانی‌ها

افشای فایل صوتی سخنان تکان‌دهنده مدیرعامل ایران خودرو در فضای مجازی خبرساز شده و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

وب سایت اسب بخار در گزارشی نوشته است: افشای فایل صوتی سخنان تکان‌دهنده مدیرعامل ایران خودرو در فضای مجازی خبرساز شده و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

ماجرای صوت جنجالی درباره خودروی محبوب ایرانی‌ها

تولید پژو پارس در ایران خودرو به دلیل نبود استانداردهای لازم، متوقف شده بود و اکنون در فایلی صوتی که از مدیرعامل این شرکت منتشر شده، شاهد آنیم که مدیرعامل ایران خودرو از یک نماینده مجلس می‌خواهد که تولید پژو پارس به رغم عدم وجود استانداردهای لازم و با وجود احتمال بازی با جان سرنشینان ادامه پیدا کند؛ چرا که هزاران نفر متقاضی در انتظارند تا از ایران خودرو پژو پارس دریافت کنند.

یک فایل صوتی که تاریخ آن مشخص نیست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در این فایل علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو خطاب به علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید: «طبق اعلام سازمان استاندارد، پژو پارسی که در بابل تولید می‌شود تا ۳۱ تیر ماه قابل شماره گذاری است. شهرستان بابل بعد از تبریز، باید به قطب دوم تولید سورن تبدیل شود و حتماً می‌شود و اقدامات اولیه آن صورت گرفته است، اما ما باید تا دی ماه پژو پارس تولید کنیم. خواهش می‌کنم به این برادرانی که چهار تا کتاب قانون مقابل خود گذاشته‌اند، بگویید که قانون اساسی می‌گوید باید خانه ارزان قیمت تحویل مردم بدهید. این قانون نیست؟ اما سخن استاندارد قانون است؟»

عظیمی در ادامه می‌گوید:  «اگر واقعاً پژو پارس تا امروز آدم کشته است، بگذارید ۶ ماه دیگر هم بکشد. ۲۴۷ هزار نفر ثبت نام کردند. شما جواب مردم را چه می‌دهید؟» وی در ادامه می‌گوید: «اولویت ما افزایش کارگر و سه شیفت کردن تولید خودرو در بابل (حوزه انتخابیه علی کریمی فیروزجایی) است و حتماً باید اینجا نفرات بیشتری مشغول به کار شوند؛ چرا که صد نفر نیروی جدید تفاوتی به حال ما ایجاد نمی‌کند.»مدیرعامل ایران خودرو ادامه می‌دهد: «ایران خودرو در فروش هر خودرو بین ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان ضرر می‌کند»

عظیمی در ادامه به کریمی فیروزجایی می‌گوید: «آقای کریمی، من مدیون شما هستم و خودم را مطیع محض شما می‌دانم» «بحث باشگاهی که فرمودید، کاملاً درست است. صفر تا صد هزینه‌های باشگاه پینگ‌پنگ و هر تیمی که شما معرفی کنید در شهرستان بابل (حوزه انتخابیه علی کریمی فیروزجایی) با ایران خودرو است و وظیفه من است که هزینه‌های آن را پرداخت کنم.»

این در حالی است که ۱۵ ماه از ثبت نام متقاضیان خودروهای پژو پارس که تعهد سامانه یکپارچه فروش خودرو برای تحویل خودرو به آنها پاییز و زمستان ۱۴۰۲ بوده است، می‌گذرد. تولید این خودرو سال گذشته از سوی سازمان استاندار متوقف شد و پس از آن با رایزنی‌هایی که انجام شد، تداوم تولید پژو پارس برابر قانون و مشروط به نتایج آزمون شد و رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «چنانچه این خودرو بتواند استاندارهای مدنظر را پاس کند، تولید آن مانعی ندارد.»

از این گفته‌ها می‌توان نکات مهمی برداشت کرد که یکی از مهم‌ترین آنها این است که اگر این خودرو غیر استاندارد و غیر ایمن بوده، چگونه تا کنون اجازه تولید داشته و به عبارتی این متقاضیان‌اند که به واسطه نبود بازار متنوع و حاشیه سودی که سوداگری در بازار خودرو ایجاد می‌کنند، می‌خواهند تولید پژو پارس ادامه پیدا کند. به عبارت دیگر گفته‌های عظیمی در راستای تقاضای مردم است و تنها ادبیاتی که مورد استفاده قرار می‌دهد، امری نادرست را تداعی می‌کند؛ چرا که در غیر این صورت ایران خودرو اعلام کرده بود که اگر متقاضیان پس از متوقف سازی تولید پژو پارس توسط سازمان استاندارد خودروی خود را جایگزین می‌کردند، تاکنون به همه این متقاضیان خودرو تحویل شده بود.

موضوع دیگر این است که پیگیری‌ها نشان از آن دارد که این صوت مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۲ است و عدد ۲۴۷ هزار خودرویی که عظیمی اعلام می‌کند، مربوط به آن زمان است و با توجه به خودروهای تحویل شده، پیش بینی می‌شود که متقاضیانی که پژو پارس دریافت نکرده اند کمتر از صد هزار نفر است و اکنون که این صوت منتشر شده، بعید نیست که این صوت توسط جریانی که به دنبال سودجویی از وضعیت موجود و مناقشات ایجاد شده در خصوص استاندارد پژو پارس اند، منتشر شده باشد.

همه این گفته‌های عظیمی نشان از آن دارد که ایران خودرو به دنبال رفع تنش‌ها در خصوص تولید پژو پارس است و در این راه به جای آن که استانداردسازی را در دستور کار قرار دهد، به دنبال استفاده از رانت یک نماینده مجلس است. نماینده مجلسی که چندین بار موضوعاتی در خصوص نقش پررنگ وی در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مطرح شده.

عظیمی در حالی به دنبال دور زدن قانون برای ادامه تولید پژو پارس است که در گفته‌های خود حتی جان مردم را نیز نادیده می‌گیرد و بر این باور است که اگر ۶ ماه دیگر هم تولید این خودروی غیر استاندارد منجر به مرگ مردم شود، مشکلی ایجاد نمی‌شود. در این راستا آقای نماینده تلاش دارد تا با پیشنهاداتی مانند استخدام نیروهای جدید در سایت بابل ایران خودرو که به احتمال زیاد منظورش استخدام نیروهای سفارش شده از سوی نماینده مذکور مجلس است و در کنار آن پرداخت هزینه‌های یک تیم ورزشی دولتی که همه از رانت‌ها و فساد این تیم های ورزشی دولتی آگاهند، نظر نماینده مجلس را به نظر خود نزدیک کند تا بتواند به واسطه رانتی که ایجاد می‌کند، سازمان استاندارد را به ادامه تولید پژو پارس قانع کند.

پرسش این است که آقای عظیمی که به گفته خودش، ایران خودرو در فروش هر خودرو بین ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان ضرر می‌کند چگونه می‌خواهد هزینه تیم پینگ پنگ آقای فیروزجایی را بدهد و چند صد نفر نیروی سفارش شده را هم استخدام کند؟

همین مساله نشان از آن دارد که اصولاً ضرر ایجاد شده به دلیل هزینه‌های بالای خرید رانت توسط خودروسازان است؛ چرا که تولید خودرو و فروش آن که برایشان حاشیه سود مطلوبی دارد، اما از آنجایی که برای تولید و فروش انحصاری این خودروها، باید هزینه رانت را بپردازند، دیگر سوددهی لازم را ندارند.

این در حالی است که پیش‌تر نیز جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، گفته بود که «بیشترین رشوه‌ای که به من پیشنهاد شد ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بود که مصاحبه کنم و بگویم واردات خودرو لغو شده است.»

مشخص نیست که تا چه زمانی باید به پای چاهی که در حوزه خودرو به دست مسئولان صنعت کشور کنده شده، بسوزیم، چاهی که هرگز پر نخواهد شد و این تنها مردم‌اند که هم باید از نظر مالی و هم از نظر جانی، هزینه‌های این وضعیت را بپردازند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هم وطنان عزیزم حداقل زمین بخرید طلا بخرید اما پولتان را به حلقوم خون آشامانی که ارابه مرگ می سازند نریزید.

    • ناشناس

      من از وقتی سنم خیلی کم بود یادم میاد ایران خودرو سابپا داستن ضرر میدادن خوب یه مغازه کوچیک یه سال دو سال ضرر بده صاحابش تعطیلش میکنه شما هم تعطیل کنید یه ملت از دستتون راحت شه خودرو با کیفیت وارد شه اگه مافیاتون اجازه بده

    • ناشناس

      خیلی جالبه کلی دارن ضرر میدن انوقت هزینه باشگاه را از کجا میارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج